Vad gör en digital kommunikatör? - Knack Konsulter & Rekrytering

Vad gör en digital kommunikatör?

Digital kommunikatör arbetar med laptop och iPhone

Idag sker en stor del av kommunikation och marknadsföring online. Vi märker att allt fler företag behöver stärka upp sina team med en digital kommunikatör, i form av en konsult eller ny kollega. Men vad kan man egentligen förvänta sig av en skicklig digital kommunikatör, och vad är skillnaden om man jämför med den traditionella kommunikatörsrollen?

Digital kommunikatör, online marketing manager eller webbkommunikatör

Det är inte alltid självklart vad som skiljer rollerna åt på en modern marknads- och kommunikationsavdelning. Nästan all kommunikation handlar om att förmedla ett budskap, driva affärer och bygga relationer mellan målgrupp och varumärke. Det som har tillkommit i den uppkopplade världen är nya kanaler och sätt att kommunicera. Vi har nu smarta verktyg och förändrade användarbeteenden.

En digital kommunikatör är expert på kommunikation i de nya kanalerna. Ibland har personen ansvar för all kommunikation på ett företag eller en organisation. I andra fall kan rollen vara mer nischad, och inriktad på ett visst område.

Specialist på content marketing och digital kommunikation

En vanlig uppgift för den digitala marknadskommunikatören är att producera och publicera digitalt innehåll, så kallat content. Innehållet ska attrahera kunder, besökare och andra intressenter genom att bidra med värde. Det kan bestå av text, bild, ljud och rörligt material.

En viktig del i arbetet är att anpassa innehållet efter målgruppen och till kanalen. Här är rätt tonalitet viktig; ordval, stil och tonläge hjälper till att bygga varumärke och förtroende. Exempel på kanaler och typer av texter:

  • Sociala medier
  • Webbplatser
  • Bloggar och artiklar
  • SEO-anpassade texter
  • Nyhetsbrev och e-postmarknadsföring
  • SEM och onlineannonsering
  • E-böcker och white papers

Andra arbetsuppgifter för en digital kommunikatör

Arbetsuppgifterna varierar beroende på arbetsplats och team. Förutom att skapa content kan rollen bland annat innebära att:

  • Ta fram kommunikationsplaner för digitala kanaler
  • Kommunicera med kunder och andra målgrupper i sociala medier
  • Mäta, analysera och optimera resultat
  • Hålla sig uppdaterad på trender och utveckling

Ibland med intresse för form, film och podd

Den digitala kommunikatören brukar ha kontakt med många olika personer i en organisation. Oftast rapporterar kommunikatören till marknads- eller kommunikationschefen och har nära samarbete med resten av teamet. Eftersom den digitala kommunikatören sannolikt har fått testa sig fram och skaffa kunskap på egen hand brukar hen ha grundläggande kunsklaper inom teknik, form och bild. Generellt är personen även van vid att genomföra intervjuer, kurera andras material och komma med råd och tips kring kommunikation i stort och smått.  

Vissa kommunikatörer har fördjupat sig åt något håll, så det går att hitta personer med kunskaper inom:

  • Filmproduktion
  • Produktion av podd
  • Foto och/eller illustration
  • Statistik och analys
  • Samordning av andra kommunikatörer/redaktörer

Tyvärr ser vi ofta annonser som kräver allt detta, men det är att begära för mycket! 

Den digitala kommunikatören är varumärkets röst

Många digitala kommunikatörer har tidigare arbetat som webbredaktör, skribent, copywriter eller journalist. Vissa kommer från annat håll och har tidigare suttit på roller som webbdesigner, web manager, produktionsledare eller marknadsförare av annat slag. Oavsett bakgrund brukar den digitala kommunikatören ha ett stort intresse för god kommunikation och förmåga att förstå helheten. Den här personen kan göra stor skillnad för en verksamhet och varumärke eftersom kommunikatören oftast är den som för företagets talan och har en direkt dialog med potentiella kunder, kunder och ambassadörer.

För att den digitala kommunikatören ska kunna göra ett bra jobb är det viktigt att personen har kunskap om verksamhetens övergripande strategi och mål, värdegrund och plan framåt. Dessutom behöver personen ha mandat att kommunicera i de digitala kanalerna. Snabba svar är en förutsättning för att skapa goda relationer, hantera eventuella klagomål och skapa förutsättningar för god krishantering.  

Egenskaper att söka när du ska rekrytera digital kommunikatör

Digital kommunikation är ett brett område, och det kan därför vara svårt att hitta en person som kan allt. Fundera därför över vilka kompetenser och egenskaper som är viktigast i ditt team. För att lyckas i rollen behöver en digital kommunikatör ofta vara:

  • En effektiv och träffsäker skribent
  • Lyhörd för målgrupper och användarbeteenden
  • Nyfiken på trender och nyheter
  • Hemma i digitala verktyg och plattformar
  • Både kreativ och analytisk

Konsultinhyrning eller rekrytering av content manager, online marketing manager eller digital kommunikatör

Kärt barn har många namn och så även den efterlängtade digitala kommunikatören. Vi på Knack Rekrytering hjälper dig gärna att hitta en vass content manager, digital kommunikatör, webbredaktör, social media manager eller content writer. Vi har själva erfarenhet av att arbeta inom kommunikation, marknad och media och har stora nätverk med duktiga kommunikatörer som är öppna för kortare uppdrag eller nytt jobb. 

Behöver du rekrytera sköter vi hela processen från arbetsbeskrivning, search och annonsering – till urval, intervjuer, skrivtester och referenstagning. Vill du enbart ha hjälp med search och intervjuer går det lika bra.

Om du behöver en konsult har vi ett stort nätverk av kreatörer, strateger och doers som är självgående och vana vid att snabbt komma igång. När det krisar kan du kontakta oss på Konsultakuten. Vi svarar direkt och kan se till att du har en person på plats inom en eller ett par dagar, beroende på roll och bransch.

Här når du oss: hej@knackrekrytering.se eller 08-556 042 00.

Vill du få bättre koll på andra titlar inom kommunikation, marknad och media? Ta en titt i vår titelguide!

Relaterade inlägg