fbpx
Tillbaka till bloggen

Hur blir man digital kommunikatör?

Är du nyfiken på yrket som digital kommunikatör? Undrar du hur du kan gå till väga för att bli en? Då har du kommit rätt! I det här inlägget går vi igenom vad rollen innebär och tipsar om passande utbildningar och kunskaper du kan samla på dig för att kunna jobba som digital kommunikatör! 

Flera vägar att gå för att bli digital kommunikatör

Hur blir man digital kommunikatör? Det finns flera vägar att gå och roller och titlar kan se lite olika ut beroende på vilka spetskunskaper arbetsgivare vill ha. Oavsett vad vi väljer att kalla det är efterfrågan hög på personer som kan producera och publicera innehåll för digitala kanaler och som framför allt hänger med i den snabbföränderliga digitala världen. Med andra ord är det ett yrke som innebär fantastiska möjligheter och framtidsutsikter. Vill du fördjupa dig mer i vad den digitala kommunikatören gör? Läs vårt tidigare inlägg.

Utbildningar & kurser för digital kommunikatör

Idag finns många kurser och utbildningar som ger dig värdefull kunskap inom digital kommunikation och marknadsföring. Vårt tips är att inte stirra dig blind på benämningen digital kommunikatör, för det finns nämligen många titlar, kurser och utbildningar som behandlar samma eller liknande ämnen och kunskaper. Det kan heta allt från webbkommunikatör och marketing manager till content manager. Läs vår titelguide om du är nyfiken på att lära dig mer om olika titlar och roller inom marknad och kommunikation.

Här är några exempel på yrkesskolor som erbjuder kurser och utbildningar inom digital kommunikation:

Även flera universitet och högskolor erbjuder kurser och program inom digital kommunikation. Sök runt på studera.nu för att hitta relevanta kurser och utbildningar.

Kunskap och nyfikenhet a och o

Att navigera bland kurser och utbildningar kan upplevas som en djungel. Oavsett vilken väg du väljer går det alltid att koka ner i vilken kunskap och erfarenhet du samlar på dig. Vanliga arbetsuppgifter för en digital kommunikatör är att producera och publicera innehåll för olika kanaler. Inte sällan jobbar man med strategi och analys och har det övergripande ansvaret för kommunikationen på ett företag. En egenskap som är viktig är att vara nyfiken och vilja fortsätta utvecklas och lära sig nya smarta verktyg och kanaler.

Nyfikenhet och en förmåga att utvecklas i kombination med relevanta kunskaper är vad många arbetsgivare tittar efter hos en digital kommunikatör, snarare än vilken specifik utbildning man har gått. Har du lärt dig mycket på egen hand och/eller har erfarenhet av branschen kan det också väga tungt. Finns det något annat bland dina kunskaper som kan komplettera rollen ytterligare får du en nisch som är värdefull, exempelvis grafisk design, foto eller produktionsledning.

Vill du ha vägledning?

Vi på Knack brinner för digital kommunikation och marknadsföring, och älskar att hjälpa arbetssökande att hitta rätt. Inget gör oss så glada som när någon hittar sitt nya drömjobb. Behöver du råd och vägledning kring ditt nästa steg mot en karriär som digital kommunikatör? Boka in en jobbcoachning med någon av oss på Knack.