fbpx
Tillbaka till bloggen

Söka jobb på byrå – så hittar du rätt arbetsplats

hitta en bra arbetsplats

Är du student på väg ut i arbetslivet eller kanske på jakt efter ett nytt jobb? Funderar du på hur du ska hitta en arbetsplats som har en sund arbetskultur? I det här inlägget tar vi upp debatten kring arbetsklimatet inom kommunikationsbranschen och ger tips om vad du som arbetssökande kan göra för att hitta rätt arbetsplats.

Allt fler nyblivna kommunikatörer och kreatörer på väg ut i arbetslivet oroar sig för att hamna på en arbetsplats med ett dåligt arbetsklimat. I en nyligen publicerad ledare hos Resumé vittnar flera studerande om oron inför att hamna på byråer som präglas av stress, osund arbetsbelastning och en allmänt negativ arbetskultur. Faktum är att byråkulturen har fått ett allt sämre rykte på senare år. Byråerna måste slåss om medarbetarna med inhousebyråer, techbolag och marknadsavdelningar. Färska undersökningar, som Skandias årliga rapport, visar också att kommunikationsbranschen hör till de branscher med högst antal sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa.

Våga ställa frågor och krav för att hitta rätt arbetsplats

Det är tråkigt om du känner att branschen inte lockar på grund av allt som du läser, men här handlar det om komma ihåg att du är talangen som de letar efter. Det är du som sitter på kompetensen. Och du behöver våga ställa rätt typ av frågor och krav för att hitta rätt arbetsplats där du trivs. 

– Branschen skriker efter duktiga kommunikatörer, och det lär inte stanna av. Och ju fler som ställer krav, i takt med att dialogen om psykisk hälsa tar större plats och blir mer rumsren i det offentliga rummet, desto större chans att arbetsgivarna ställer om i sina verksamheter och ser till att värna om sina medarbetare på riktigt. Det är ett måste för att inte riskera att gå miste om värdefull talang, säger Lotta Saxe, byråchef och rekryterare på Knack Rekrytering.

Hur vet jag om en arbetsplats är bra?

Du kan aldrig helt säkert veta hur en arbetsplats är på riktigt innan du börjar. Men du kan göra en hel del under rekryteringsprocessen för att ta reda på så mycket du kan innan avtalet skrivs på. För faktum är att du har lika mycket rätt att säkerställa att en arbetsgivare är en bra match för dig som vice versa. 

Här är några tips som du kan ta med dig inför kommande rekryteringsprocesser:

1. Ta reda på vad som är viktigt för dig

Tänk igenom vad som är viktigt för att du hitta rätt arbetsplats, där du trivs. Det hjälper dig att ställa rätt typ av frågor under processen, och du får en bredare bild av arbetsklimatet om du ställer samma frågor till olika personer. Fråga dig själv vilken typ av ledarskap du trivs med. Vilka värderingar är viktiga för dig? Hur jobbar du bäst för att prestera bäst? För att nämna några exempel.

2. Be om att få träffa medarbetare

Rekryterande chefer vet inte alltid hur det är att vara anställd och inte sällan blir man hemmablind och har svårt att se arbetsplatsen med objektiva ögon. Därför kan det vara bra att be om att få ta en kaffe med en potentiell blivande kollega, för att få en mer rättvisande bild av arbetskulturen.

3. Be om referenser

När du har gått vidare i en rekryteringsprocess och börjar närma dig eller kanske till och med har fått ett erbjudande kan du be om referenser på chefen och arbetsplatsen. Det blir allt vanligare, även om vissa kommer att bli förvånade över frågan. Varför inte be om att få ta del av hela eller delar av tidigare medarbetarundersökningar?

4. Ställ frågor om ledarskapet

För att stämma av hur din nya chef är som ledare kan du exempelvis ställa frågor om dennes ledarskapsstil, styrkor och svagheter eller hur hen skulle agera i en viss situation. Antingen till chefen själv, till andra, eller både och.

5. Gör din research

Kan du få kontakt med någon som har jobbat på företaget eller byrån tidigare som du kan prata med? Eller kanske någon som har varit kund eller leverantör till företaget? Vad hittar du om företaget när du googlar? Hittar du kommentarer på sociala medier från missnöjda kunder eller medarbetare kan det ju vara en varningsflagga. Tänk på att använda ditt sunda förnuft för att skilja relevanta åsikter från skvaller och rykten.

Vad kan jag göra som arbetsgivare?

Att skapa en positiv arbetskultur är ingen enkel ekvation som går att fixa på en eftermiddag. Även om du anser att du har lyckats behöver du ständigt utvärdera och fila på din strategi. Tydlighet kring arbetsuppgifter, arbetstid, värdegrund och gemensamma mål är några exempel på hur du bidrar till en sund arbetskultur. Inte minst behöver du vara lyhörd inför dina medarbetares behov och mående.

Upplever du att en eller flera är stressade är det dags att göra något åt det, men allra bäst är förstås att förebygga stressen innan det är för sent. I det här inlägget tipsar vi om 5 sätt att förebygga stress på jobbet.

Vill du ha hjälp med att hitta rätt arbetsplats?

Vi på Knack brinner för digital kommunikation och marknadsföring, och älskar att hjälpa arbetssökande att hitta rätt arbetsplats. Inget gör oss så glada som när någon hittar sitt nya drömjobb. Behöver du råd och vägledning kring ditt nästa steg mot en karriär som digital kommunikatör? Boka in en jobbcoachning med någon av oss på Knack.