fbpx
Tillbaka till bloggen

Så hittar och behåller du rätt kompetens – 5 tips

Är det knepigt att hitta nya medarbetare med rätt kunskap och kompetens? Upplever du att den kompetens du behöver inte överensstämmer med vad marknaden har att erbjuda? I det här inlägget tipsar vi om hur du lockar, engagerar och behåller medarbetare som har det verksamheten behöver.

Hög kompetensbrist i Sverige idag

Visste du att Sverige hör till de länder med störst kompetensbrist? Vi har faktiskt en av de högsta siffrorna i världen just nu, det visar en global undersökning gjord av Manpower Group. Hela 76 procent av arbetsgivarna som har deltagit i undersökningen uppger att de har svårt att hitta rätt kompetens. Just nu är det inom IT-branschen som bristen är störst. Det visar sig att pandemi och högre arbetslöshet inte har gjort saken bättre. När arbetet sker mer på distans är det dessutom viktigt att anställa medarbetare som klarar av att ta stort eget ansvar och arbeta självständigt.

Hitta rätt kompetens

Hör du till dem som har svårt att hitta rätt kompetens är det läge att planera för din kompetensförsörjning. Detta för att bli mer attraktiv som arbetsgivare och kunna möta behoven på arbetsmarknaden.

1. Gör en analys av dina behov

Gör en analys av din nuvarande bemanning för att identifiera era behov och planera för framtida rekryteringar. Ställ dig frågor som: vilken kompetens är viktigast hos hos oss idag och vilka saknar vi? Läs vårt tidigare inlägg om Workforce Planning för planering av dina nuvarande och framtida rekryteringar.

2. Jobba på ert Employer Brand

Marknadsför ert varumärke som arbetsgivare, ert så kallade Employer Brand. Hur är företagskulturen hos er? Varför finns ni och varför ska man jobba hos er? Att vara öppen med vilka ni är som företag minskar risken att fel typ av kandidater söker sig till er eller att ni förlorar värdefull kompetens som ni redan har. Läs vårt tidigare inlägg för att fördjupa dig i hur du bygger ditt Employer Brand.

3. Ta in konsulter vid behov

Ibland är det bättre att ta in en konsult än att anställa för att hitta rätt kompetens, speciellt om ni är i ett läge då saker förändras snabbt och det är svårt att sia om framtida behov. Att ta in en eller flera konsulter gör dig mer flexibel och du kan ta in experter i olika skeden av dina projekt. Om du är osäker på om du ska anställa eller hyra in en konsult kan du få tips här.

4. Var rädd om den kompetens du har

Var lyhörd för dina nuvarande medarbetares behov av kompetensutveckling. Se till att de får lära sig nya saker genom exempelvis utbildningar och kurser. Erbjud möjligheter till de som är sugna på att byta roll eller arbetsuppgifter. Detta gynnar företaget såväl som dina medarbetare och gör dig bättre rustad för framtiden.

5. Se över vad ni erbjuder som arbetsgivare

För att locka kandidater med rätt kompetens som dessutom vill välja er som arbetsgivare är det en god idé att se över vad ni kan erbjuda nya och befintliga medarbetare. Undersökningen från Manpower Group beskriver vad arbetssökande och medarbetare söker efter och prioriterar på en arbetsplats:

  • Lön och förmåner – en lön som överensstämmer med ens kompetens och erfarenhet.
  • Tillgång till personligt stöd och coachning – 81 procent i undersökningen som får stöd i sin karriär uppger att de trivs bättre på arbetet.
  • Utbildning och kompetensutveckling – 79 procent av medarbetare som erbjuds utbildning uppger att de gillar sitt arbete mer.
  • Flexibilitet – att kunna styra över sin egen kalender och få möjligheten till distansarbete.
  • Syfte – att känna stolthet över sitt arbete och företaget man jobbar för.

Lycka till med att hitta rätt kompetens, och om du vill bolla något i processen finns vi här!

Relaterade inlägg

  1. Employer branding
  2. Minska stressen på jobbet
  3. Workforce planning