Tillbaka till bloggens huvudsida

För dig som vill rekrytera

Blogginlägg med fokus på Employer Branding

  • Rekrytering: marknad, kommunikation och media

    Rekrytering: marknad, kommunikation och media

    Att hitta rätt rekryteringsföretag är en djungel, det lär finnas fler än 300 stycken i Sverige. Vissa är stora och rekryterar brett, andra i små och nischade. Här kommer tips för dig som vill rekrytera rätt inom kommunikation, marknad och media. ...

    Läs inlägg

  • Bättre och snabbare rekrytering med nischad rekryteringsbyrå

    Bättre och snabbare rekrytering med nischad rekryteringsbyrå

    Det finns många anledningar till varför en specialiserad rekryteringsbyrå är ett smartare val än en som jobbar brett över yrken och roller. Det finns såklart många generalist-rekryterare som är duktiga på sitt jobb. Men om du behöver rek...

    Läs inlägg

  • Om vikten av att vara nyfiken

    Om vikten av att vara nyfiken

    En rekryteringskonsult är alltid uppmärksam på olika personlighetsdrag – uppdragsgivare har ibland specifika önskemål om hur nästa kollega ska vara, och olika roller kräver olika typer av personlighet. Någonting som är gemensamt för i sto...

    Läs inlägg

  • Introvert eller extrovert – vem passar bäst för rollen?

    Introvert eller extrovert – vem passar bäst för rollen?

    Ungefär var tredje person är lagd åt det introverta hållet. Men i arbetslivet råder ett extrovert ideal. De flesta vill helst anställa en utåtriktad och energisk person, nästan oavsett roll. Vad beror det här på och är det verkligen...

    Läs inlägg

  • Fördelarna med en snabb rekryteringsprocess

    Fördelarna med en snabb rekryteringsprocess

    Vi på Knack Rekrytering får ofta höra att vi gör rekordsnabba rekryteringar. Snabbhet i sig är inget att sträva efter, men för den typen av roller som vi rekryterar ser vi det som en nödvändighet. Anledningarna är flera: 1. Det är fler&n...

    Läs inlägg

  • Hur löser du filmproduktionen?

    Hur löser du filmproduktionen?

    Att video och rörlig grafik har blivit en självklar del av marknadsmixen är ett faktum och många marknadsansvariga ställer sig idag frågan hur de bäst ska lösa sin produktion. Att anlita en produktionsbyrå är helt rätt i vis...

    Läs inlägg

  • Proffsig rekrytering = effektiv marknadsföring!

    Proffsig rekrytering = effektiv marknadsföring!

    Idag handlar rekrytering inte bara om att hitta rätt person för jobbet, det är även en chans att arbeta med employer branding och varumärkesbygge i stort.  En välskriven, lockande och framför allt passande annons lockar inte bara kandidater u...

    Läs inlägg

  • Kreativitet – medfödd talang eller resultat av vår miljö?

    Kreativitet – medfödd talang eller resultat av vår miljö?

    Vissa människor verkar ha förmåga att tänka i banor som andra inte är i närheten av. Är kreativitet en talang man besitter från födseln? Lär dig mer om hur du skapar en kreativ arbetsplats. ​ På jobbet handlar k...

    Läs inlägg

  • Allt fler bygger inhousebyråer – går du i samma tankar?

    Allt fler bygger inhousebyråer – går du i samma tankar?

    Allt fler större organisationer plockar hem produktionen och skapar egna inhousebyråer. Fördelarna med det är flera: Det blir lättare att säkerställa att marknad och sälj drar verklig nytta av varann, inhousebyrån känner både varumärk...

    Läs inlägg

  • UX-copy - vad är det och varför behöver du en?

    UX-copy - vad är det och varför behöver du en?

    UX-copy, UX-writer, digital copy eller content writer... Om du känner dig förvirrad kring vad som är vad bland alla nya och gamla jobbtitlar, är du inte ensam. Vi slås ofta av hur många olika benämningar det finns på olika och samma roller. Ofta är ...

    Läs inlägg

  • Rekrytera rätt digital kompetens

    Rekrytera rätt digital kompetens

    Hur ska du kunna rekrytera rätt digital kompetens när du inte vet hur det landskapet ser ut om 6 månader, 1 år eller 5 år? Nyckeln till en lyckad rekrytering är att hitta en rekryterare som vet vad jobbet går ut på och som kan spå in i ...

    Läs inlägg

  • Headhunting - Så hittar du dina toppkanditater

    Headhunting - Så hittar du dina toppkanditater

    De passiva platsannonsernas tid är förbi. Idag blir det allt vanligare att företag, (och deras rekryterare), aktivt letar upp och kontaktar kandidater med hjälp av sökmotorer och sociala medier. Men hur hittar man rätt personer i myllret online, och hur lockar man de...

    Läs inlägg

  • Employer branding – vad innebär det?

    Employer branding – vad innebär det?

    För att locka till sig toppkandidaterna gäller det för dig som företagare att förstå vilka attribut som inspirerar och motiverar anställda att investera sin tid i just er verksamhet. Att visa att ni månar om personalen och skapar en sund arbetsmiljö ...

    Läs inlägg

  • Content Manager – Vad innebär rollen?

    Content Manager – Vad innebär rollen?

    I takt med att fler och fler företag har börjat arbeta med content markting har behovet av Content Managers vuxit sig allt större. Men vad innebär egentligen rollen och vilka kvalifikationer krävs? Innehållsansvarig, content curator eller content manager Det &...

    Läs inlägg

  • Hitta rätt kreatör med praktiska kunskapstester

    Hitta rätt kreatör med praktiska kunskapstester

    Personkemi och upplärningspotential i all ära. Men i vår bransch - marknad, kommunikation och media - finns ett skriande behov av kunskap. Ofta måste den nyanställda komma med kunskap som inte finns i det befintliga teamet. Hur vet man att en kandidat har den kompe...

    Läs inlägg

  • Hyra konsult – ett smart sätt att rekrytera

    Hyra konsult – ett smart sätt att rekrytera

    En rekrytering är ett stort steg för både arbetsgivare och arbetstagare. Kanske går du i rekryteringstankar men är osäker på om det är läge att anställa. Ett vanligt alternativ är att börja med att hyra in en konsult för att sena...

    Läs inlägg

  • Rekrytering inom kommunikation, marknad och media.

    Rekrytering inom kommunikation, marknad och media.

    Den digitala utvecklingen har under de senaste åren i grunden förändrat vårt sätt att ta in information, konsumera och kommunicera med varandra. Nya sätt att arbeta kräver ny kunskap och stora organisationer kan få svårt att hänga med. M&ar...

    Läs inlägg

  • Vem är vad i en djungel av titlar?

    Vem är vad i en djungel av titlar?

    Den digitala utvecklingen har skapat en uppsjö av nya titlar. Tittar man på rekryteringsannonser förekommer många olika benämningar för samma typ av kandidater. Det leder till problem, både för rekryterare som inte förstår vad som är vad,...

    Läs inlägg