fbpx
Tillbaka till bloggen

Anlita konsult eller frilansare?

Anlita konsult eller frilansare inom kommunikation, marknad eller design

Strama till, städa upp, kapa, spara, dra ner och effektivisera. Du som marknadschef, VD eller annan roll med budget- och personalansvar är säkert välbekant med dessa ord. I osäkra tider gäller det att våga vara kreativ och jobba smart. 

Att anlita en konsult eller frilansare för att bidra med expertis inom kommunikation, marknadsföring eller design är ett smart sätt att snabbt kunna skala upp eller ner beroende på arbetstoppar och budgetmål. 

Kapa kostnader och säkerställ ROI

Som ett steg i att bygga ditt nya team är det naturligt att först göra en inventering av kompetenser och kostnader. Speglar varje enskild kostnad det förväntade resultatet? Till exempel; har ni dyra byråsamarbeten som rullar av ren bekvämlighet eller har ni tidigare lagt ut arbetsuppgifter som nu är redo att plockas hem igen? 

Kanske tvärtom, så är det mer meningsfullt att lägga ut vissa uppgifter på en eller flera byråer eller konsulter för att säkerställa färsk expertkunskap? Låt 2023 bli året när du frigör dig från kostsamma lösningar som blivit slentrian och provar alternativa vägar.  

Skala upp och ner kostnaderna genom att ta in en konsult

Låt företagets cykler och marknadens trender styra dina kostnader istället. Att anlita en konsult eller frilansare kan innebära kortare ledtider, tightare kommunikation och större förståelse för verksamheten. 

Du får en dedikerad resurs och tar en mindre risk vad gäller kostnader och avtalslängder. Eftersom konsulterna får inblick i olika branscher och verksamheter får du pinfärsk expertis och kan anpassa samarbetet i takt med att verksamheten och marknaden rör sig.

Den perfekta matchningen kan skapa magi

När vi matchar konsulter med företag och team vill vi veta så mycket som möjligt om hur uppdraget ser ut. Du behöver inte veta allt, tillsammans kan vi komma fram till vilken lösning som är bäst för just er. 

Genom att vi hjälper er att göra grundarbetet kommer både ni och konsulten få bästa möjliga förutsättningar för ett lyckat uppdrag. 

Om du vill anlita en frilansare eller konsult, fundera till exempel över: 

  • Är det ett projekt med start och slutdatum eller löpande tillsvidare?
  • Hur många timmar/dagar i veckan/månaden skulle ni behöva hjälp?
  • Vilken kompetens är det ni saknar i teamet idag?
  • Vad vill ni att konsulten eller konsulterna ska bidra med och finns det tydliga mål?
  • Behöver personen sitta på plats hos er eller går det lika bra på distans?
  • Är det nödvändigt att personen har erfarenhet från just er bransch?
  • Behöver personen tala och skriva andra språk än svenska?
  • Vilken typ av personlighet skulle komplettera era team på ett bra sätt?

Komplettera med att vidareutbilda inhouse-teamet

Ett bra komplement eller alternativ till en konsultlösning är ofta att kompetensutveckla det existerande teamet. Utbildning är en viktig del av employer branding och ett utmärkt sätt att behålla dina superstars. 

Våra systerbyråer Stockholms Skrivbyrå och Filmbyrån är vana att föreläsa och kommer gärna till er för att hålla workshop i ämnen som rör digital kommunikation, marknadsföring och contentproduktion. Fråga oss så hjälper vi er att hitta den bästa lösningen.

Är det rätt steg för er att anlita konsult eller frilansare?

Vi på Knack Konsulter och Rekrytering hjälper dig att förändra ditt team efter ditt företags nuvarande förutsättningar, oavsett om du vill rekrytera eller hyra in frilansare eller konsult. Läs mer om våra konsultlösningar eller hör av dig på mejl eller telefon så hjälper vi dig att skissa på ditt nya dream team. Oavsett om det landar i att ta in en konsult, rekrytera eller kompetensutveckla. 

Behöver du avlastning direkt?

Konsultakuten hjälper dig snabbt att få rätt konsult på plats!

Vill du ha vårt tips- och trendbrev?

Vi träffar väldigt många intressanta människor och har lyxen att få lyssna på uppdragsgivare, arbetssökande och frilansar av olika slag. Det gör att vi alltid har örat mot marken och ofta uppfattar förändringar, trender och tendenser tidigt.

Signa gärna upp dig om du vill läsa om det vi snappar upp!

När du skriver upp dig godkänner du hur vi hanterar dina personuppgifter.