Rekrytera en digital kommunikatör - Knack Konsulter & Rekrytering
Tillbaka till bloggen

Dags att rekrytera en digital kommunikatör?

Vad gör en digital kommunikatör

Här kommer tips och råd för dig som ska rekrytera en kommunikatör som kan sköta företagets kommunikation i olika digitala plattformar.

Vad gör en digital kommunikatör?

En viktig del i rekryteringsprocessen handlar om att göra ett bra grundarbete och det handlar främst om att förtydliga vad den nya medarbetaren ska kunna.

Rollen digital kommunikatör kan se ut på många olika sätt. Kärnan i arbetet handlar om att ansvara för kommunikationen, specifikt i digitala kanaler. Den digitala kommunikatören ser på kommunikationen ur ett helhetsperspektiv och vet hur budskap ska anpassas till olika målgrupper och till de olika kanalernas förutsättningar. Ibland fungerar den digitala kommunikatören även som digital marknadsförare.

Digital kommunikatör i en mindre organisation

Inom små organisationer finns det ofta bara en kommunikatör. Då ser rollen annorlunda ut än i större organisationer som har ett helt team inom kommunikation. En digital kommunikatör som är ensam i sin roll ansvarar oftast både för det strategiska arbetet och för att leverera innehåll.

En digital kommunikatör kan planera, skapa, publicera och analysera resultat för bland annat:

  • Webbplats och blogg
  • Sociala medier
  • Gästbloggande och nativeartiklar
  • E-postmarknadsföring
  • SEM och onlineannonsering

Varför rekrytera digital kommunikatör?

När du hittar rätt person till din organisation kan en digital kommunikatör göra stor skillnad. Både på lång sikt och på kort sikt. Ofta har den digitala kommunikatören kunskap om hur du kan stärka ditt varumärke, öka din försäljning eller effektivisera företagets samarbete. Kommunikationen är en stomme i hela verksamheten och en kommunikatör kan arbeta med både intern och extern kommunikation. 

Arbetet bakom det som syns

Den som ser de texter som publiceras på webben eller de inlägg som postas på sociala medier kanske inte tänker på hur mycket arbete som ligger bakom. Den digitala kommunikatören tar hänsyn till vad som bör kommuniceras och varför. Kommunikatören har även kunskap om när det bör publiceras, hur det ska utformas, och hur effekterna ska mätas. Sist men inte minns har en duktig kommunikatör koll på och känsla för företagets röst och vet hur tonalitet kan användas och anpassas.

Med andra ord är kommunikationsarbete mer omfattande än det som syns. Det kräver någon som har tid för allt som arbetet medför. Jämfört med andra roller inom kommunikation och marknadsföring ser kommunikatören till helheten. Personen drar även nytta av andra kompetenser på företaget eller i organisationen.

Vad kan du förvänta dig av den digitala kommunikatören?

Den som söker rollen som digital kommunikatör har ofta många kompetenser, och olika kommunikatörer har olika styrkor. Utifrån kunskap, erfarenheter, intressen och talang, har olika kommunikatörer olika sorters spets. Någon är duktig på att skriva, en annan har stenkoll på sociala medier, vissa kan mer PR och andra är vana vid att ta fram visuell kommunikation. Det är lockande, men ibland lite dumt att söka efter någon som är bäst på allt. Avgör vad som är viktigast hos er och välj er kommunikatör utifrån den styrka som mest kommer komma till sin rätt i er verksamhet.

Viktiga avgränsningar och realistiska förväntningar

Ett annat faktum är att en heltidstjänst inte kan rymma hur många arbetsuppgifter som helst. Ett vanligt misstag är att förvänta sig att en person kan göra samma jobb som en hel kommunikations- eller marknadsavdelning gör. Det går förstås inte, så det är nödvändigt att begränsa rollens omfattning. När det finns realistiska förväntningar och tillräckligt med tid för ett gott arbete kan en digital kommunikatör däremot göra riktigt stor skillnad.

Rekrytera digital kommunikatör

Ofta har den digitala kommunikatören ett stort intresse för digitala kanaler och innehållsproduktion och har kunskaper som rör:

  • Planera och producera innehåll för webb och sociala medier, framför allt i form av text
  • Publicering i CMS och verktyg för nyhetsbrev
  • Grundläggande kunskaper i Google Analytics och bildredigeringsverktyg
  • Förståelse för hur man anpassar budskap till olika målgrupper och kanaler

Många har även kunskap om hur man skriver sökmotoroptimerad text, gör enklare film i verktyg som Canva eller Storykit, förmåga att intervjua och ta tillvara kunskap inom organisationen.

Viktigt att tänka på när du rekryterar digital kommunikatör

Innan du kan börja leta kandidater behöver du göra en tydlig avgränsning. Vad ska ingå i rollen? Eftersom duktiga digitala kommunikatörer är eftertraktade är det upp till dig att visa att ni kan erbjuda en roll som är hållbar och därmed attraktiv. Erfarna kommunikatörer med den digitala kompetens som ni söker märker om rollen är rimligt avgränsad. 

Den som rekryterar bör kunna digital kommunikation

Det bästa är att ha med någon i rekryteringsprocessen som har djup förståelse för digital kommunikation. Det gör det lättar att avgöra vilka kompetenser som är viktigast för er och vilka erfarenheter som rollen kräver.

Fundera gärna över vilka sociala förmågor och arbetssätt som passar i er organisation. Behöver du någon som kan prata med alla? Någon som kan locka andra i organisationen att bidra med kunskap? Någon som är duktig på att förbättra andras texter eller någon som gärna tar ett varv med kameran för att skaffa lite nytt bildmaterial från verksamheten? 

Sätt ihop ett helt team med digitala kommunikatörer

Om du tror att din verksamhet skulle stärkas av nya filmer, av en webbanalys, av en visuell uppgradering, eller av riktigt vassa texter? Då är det ett gott råd att tänka igenom om det ska utföras av den digitala kommunikatören. Kanske ska du in en konsult för vissa mer tidsbegränsade delar av arbetet? Eller anställa mer än en person? Personen som kan göra effektfulla filmer är sällan samma person som kan skriva riktigt vass copy. Den kreativa sociala medier-personen är sällan samma som älskar att djupdyka i statistik. Den effektiva skribenten kanske är introvert och avskyr att jaga journalister och influencers för pr.

Tänk smart

Ibland ser vi att man vinner mer på att ta in två personer på halvtid istället för att rekrytera en digital kommunikatör på heltid. Då kan ni hitta två personer som har olika styrkor och kan därmed dubbla kompetensen som tillförs. Ett plus ett blir tre och plötsligt har du ett litet team istället för en ensam kommunikatör. 

Öppna upp för samarbeten

Ibland kan en duktig kommunikatör underlätta mycket för andra i verksamheten. Var lyhörd för idéer och låt gärna kommunikatören hitta samarbeten med andra avdelningar. Till exempel kan en digital kommunikatör samarbeta med kundtjänst för att se till att kunderna själva kan lösa sina problem genom material på webbplatsen. Och säljavdelningen kan få stor hjälp av en kommunikatör för att sätta ihop säljmaterial eller locka varma leads genom smart digital kommunikation. 

Digital kommunikatör, content manager, content writer?

Det är lätt att tappa bort sig i djungeln av alla titlar som florerar inom kommunikation och marknadsföring. För att locka rätt sökande gäller det att välja rätt titel. Det kan vara små nyanser som gör att man råkar locka en annan typ av sökande än man tänkt sig. När du och dina kollegor har tänkt igenom rollen och gjort de avgränsningar som behövs för rollen är det dags att välja titel. Och kom ihåg att jobbtiteln som står i annonsen inte behöver vara samma som den interna titel ni har tänkt er. Det kan faktiskt bli helt fel.

En specifik titel

Det gäller att annonsera med en titel som relevanta talanger söker efter. Ibland är det klokt att välja en specifik titel som content writer som tydligt beskriver att rollen fokuserar på att skapa innehåll i text. En titel som content manager behöver förtydligas noga i annonsen, eftersom rollen ibland innebär planering, publicering och analys, ibland även innehållsskapande och i vissa fall inkluderar personalansvar.

Eller en bred titel

Då kan det hända att den breda titeln digital kommunikatör är bättre. Det är en titel som många kan många känna igen sig i, trots att de egentligen har haft andra titlar på sitt CV. En digital kommunikatör kan till exempel ha arbetat som content manager, content creator, innehållsredaktör, online manager, community manager, copywriter, social media manager eller något annat liknande. 

Det här ska du inte göra när du rekryterar kommunikatör

Ibland kommer uppdragsgivare till oss för hjälp eftersom de har misslyckats med att göra en rekrytering på egen hand. Här är några vanliga misstag som har gjort då:

Man har gapat efter för mycket

Det är som sagt lätt att vilja ha allt i ett, men då finns risk att de viktigaste kompetenserna bara är halvbra. Så var är lösningen? Jo, att prioritera och stärka upp med någon annan vid behov. Vi ser ibland exempel på företag med alltför kravfyllda annonser hängas ut i grupper i sociala medier där digitala kommunikatörer samlas för att tipsa och varna varandra för arbetsgivare. Det är en väldigt tråkig start på en rekrytering. 

Ett delprojekt har fått styra hela rekryteringen

Ibland styr ett enskilt projekt hela rekryteringen. Det kan till exempel handla om ett större arbete med att göra om företagets webbplats. Att hitta en digital kommunikatör och projektledare i ett kanske inte är helt lyckat. Bättre då att först ta in en konsult i form av en projektledare som kan rodda webbprojektet. Först när det är i hamn är det dags att rekrytera en digital kommunikatör som sköter löpande publicering och innehållsproduktion till webbplatsen. 

För höga krav i ansökan

Digitala kommunikatörer är heta just nu och det är många som drar i dem. Att kräva för mycket redan i ansökningsskedet är dumt, bättre då att locka med en riktigt bra annons. Att be om en portfolio är också dumt eftersom få kommunikatörer samlar sina arbeten på det sättet. När man arbetar brett i olika kanaler och med föränderligt material är det tidskrävande att samla ihop bra arbetsprover. Be istället de sökande att göra ett mindre arbetsprov eller resonera kring ett case. Eller be om arbetsprover lite senare i rekryteringsprocessen. 

Ta hjälp av ett nischat rekryteringsbolag

Hur vet man då exakt vilken slags digital kommunikatör som behövs? Vilka kompetenser är viktigast att fråga efter i annonsen? Vi på Knack Rekrytering är vana att hjälpa stora som små företag att identifiera sina behov, bestämma kravprofil och välja titel.

Vi brukar oftast sköta hela processen från arbetsbeskrivning, search och annonsering – till urval, intervjuer, skrivtester och referenstagning. Men vi finns också för dig som bara vill ha hjälp med search och intervjuer.

Oavsett om du behöver en konsult eller flera, eller om du vill rekrytera nya medarbetare, finns vi på Knack här för dig. Vi är specialister på rekrytering av roller inom just marknad, kommunikation och design. och hela tiden örat mot rälsen. Vår kunskap om rollerna och stora nätverk kan vara till stor nytta i din rekrytering. Kanske känner vi redan er nästa digitala kommunikatör?

Mer om och för kommunikatörer

Om du vill fördjupa dig ytterligare i kommunikatörens roll, eller om du själv är kommunikatör och söker mer inspiration och vidareutveckling kan du kika in hos medlemsorganisationen Sveriges Kommunikatörer.