fbpx
Tillbaka till bloggen

AI-roller inom marknad, kommunikation och design

AI-roller inom marknad, kommunikation och design

Har du lagt märke till alla nya AI-roller som börjar poppa upp i människors LinkedIn-profiler? I takt med att AI-verktygen tar plats i folks arbetsdag dyker en mängd nya jobbtitlar upp. Det här märks inom alla områden, inte minst marknad, kommunikation och design. Här är några AI-roller som vi på Knack tror kommer att efterfrågas mer och mer i vår bransch framöver.

AI-redaktör

AI-redaktören snabbar upp processen att skapa innehåll genom att använda AI-verktyg, som till exempel ChatGPT och Midjourney, för att skapa koncept, text och även visuella element.

AI-redaktören besitter expertkunskaper om vilket sorts innehåll som funkar bra att ta fram med hjälp av AI-verktyg och är skicklig på att formulera promptar som leder till bra resultat. 

AI-redaktören är väl insatt i att identifiera vilket innehåll som funkar bäst för ditt varumärke, dina målgrupper och dina kommunikationskanaler.

Verktygen kräver att du är uppmärksam på att innehållet håller hög kvalitet och innehåller rätt fakta, och då är det toppen att ha en AI-redaktör till hands! 

AI-copy

Copywriters och content writers kan använda AI-verktyg för att få fram nya idéer, planera sökmotoroptimerade texter, bearbeta texter och till viss del även producera texter. 

Att få fram proffsiga texter med AI kräver dock skicklighet i att formulera effektiva prompts, eller uppmaningar. Alltså, ger du AI:n rätt information om vad du vill ha, ungefär som när du ger en verklig person en brief, får du bättre resultat. 

Genom att tydligt definiera syfte, mål, perspektiv, innehåll och ton, kan en AI-copywriter se till att AI-verktygen levererar imponerande resultat. De har förmågan att skilja mellan vilka texter och delar av texter som effektivt kan genereras med AI och vilka som bör skrivas på egen hand. 

Att anlita en AI-copy som konsult kan vara en god idé om du vill snabba upp produktionen och få ut mer innehåll i snabbare takt.

AI-kreatör/AI Content Creator

En AI-kreatör, eller AI Content Creator, använder AI för att skapa och optimera digitalt innehåll, som texter, ljud och video. Så, det är en något bredare roll än AI-copywritern som mer fokuserar på text. 

En AI-kreatör är bra på att generera och bearbeta och även sökordsoptimera innehåll. En duktig AI-kreatör har en blandning av viktiga egenskaper som kreativitet, förståelse för digital kommunikation och kunskap om AI-verktyg.

AI Prompt Specialist

Det här är en roll som vi ser dyka upp alltmer i olika annonser där företag söker konsulter eller frilansare inom AI. En AI Prompt Specialist, även kallad AI Prompt Engineer, är proffs på att skriva bra prompts för AI-verktyg. 

Genom att optimera prompten säkerställer de att AI-verktygen genererar relevant och användbart innehåll, det kan handla om både text, bild och video. En duktig AI Prompt Specialist har ofta en bakgrund inom kommunikation och/eller design i någon form.

Vill du lära dig mer om AI-roller eller anlita en konsult?

Hör av dig till oss så delar vi gärna med oss av våra insikter om AI-roller och jobbtitlar inom marknad, kommunikation och design.

Vi kan också hjälpa dig att hitta en AI-redaktör, AI-copy, AI-kreatör eller AI Prompt Specialist som passar de behov ni har just nu.

Vi håller hela tiden örat mot marken för att hänga med i utvecklingen och samla på oss ett nätverk av frilansare och konsulter som ligger i framkant inom AI.

Pssst… Vi har just uppdaterat vår omtyckta titelguide med bland annat AI-roller.