De passiva platsannonsernas tid är förbi. Idag blir det allt vanligare att företag, (och deras rekryterare), aktivt letar upp och kontaktar kandidater med hjälp av sökmotorer och sociala medier. Men hur hittar man rätt personer i myllret online, och hur lockar man dem till sig?
Sök och headhunting – en växande trend
Över 70 procent av de kandidater du vill ha letar inte aktivt jobb, det visar LinkedIns Global Talent Trends-undersökning. Ju mer kvaliciferat jobbet är, desto större chans/risk att dina toppkandidater redan jobbar någon annanstans. Ofta trivs de dessutom bra där de är och behöver goda skäl för att överväga andra alternativ. Undersökningen visar även att jobbsökande personer blir allt mindre benägna att söka jobb via jobbannonser. Antingen så hittar de inte din annons, eller så blir de inte tillräckligt sugna för att skicka in en ansökan.
Kanske är det just av dessa anledningar som uppsökande rekrytering, eller headhunting, ökar så mycket i popularitet. Företag inser att för att få tag i de bästa kandidaterna räcker det inte med att lägga ut en platsannons. De måste aktivt leta upp och sälja in uppdraget till sina drömkandidater.
Därför bör du headhunta dina kandidater
Marknad, kommunikation och media är branscher med otroligt snabb utveckling. Ibland är det ont om duktiga människor med de specialkunskaper som företagen efterfrågar. Därför är det inte bara bra att jobba med uppsökande rekrytering – det är nödvändigt.
Dina toppkandidater är troligtvis väldigt aktiva online. De har breda kontaktnät och lider inte brist på jobbförslag. Ofta söker dessa personer nya utmaningar via sitt nätverk, eller direkt hos de företag de är intresserade av. Kanske ser de aldrig din jobbannons, trots att de letar. Det behöver dock inte betyda att de inte är intresserade. Även om de redan jobbar någon annastans kan många av dem tänka sig att byta jobb om de blir erbjudna något mer attaktivt.
Men headhunting kräver fingertoppskänsla och stor kunskap om branschen. En rekryterare måste veta var hen ska leta, och efter vad. Hen behöver också vara diskret och kunna uttrycka sig bra i kontakt med kandidaten. Standardiserade massmail till många personer samtidigt fungerar sällan. Det kan till och med bränna broar.
Så hittar vi dina toppkandidater
Eftersom våra kunder ofta söker digital kompetens så blir det naturligt för oss att leta kandidater på digitala plattformar där kandidaterna redan är aktiva. Transparensen online hjälper oss göra ett bra första urval. Vi letar i våra egna nätverk, och på LinkedIn, Twitter och Facebook. Vi har även tillgång till ett antal slutna grupper och bransch– eller yrkesspecifika forum där vi kommer i kontakt med kandidater på ett avslappnat och otvunget sätt.
Ibland kontaktar vi personer som vi vet har ett annat jobb, men som har rätt bakgrund, kompetens och erfarenhet. Vi är även bra på att minnas människor vi träffat och tänker kreativt när det gäller att matcha kunskap, personlighet och drivkrafter med de roller som vi rekryterar till. De allra flesta är öppna för nya möjligheter om de blir kontaktade på sätt sätt. Det är ytterst sällan vi stöter på någon som inte är nyfiken och vill höra mer om det våra kunder kan erbjuda.
Är du på jakt efter din drömkandidat men osäker på var och hur du ska leta? Då är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Knack Rekrytering. Du når oss på: hej@knackrekrytering.se eller 08-408 091 00.