fbpx
Tillbaka till bloggen

Attrahera rätt kompetens genom att annonsera med rätt titel

Så attraherar du rätt kompetens

Du som längtar efter en lyckad rekrytering bör fundera ett extra varv över vilken titel du ska skriva i jobbannonsen. För den titel som ska stå i själva anställningsavtalet behöver faktiskt inte vara samma som i annonsen. Där är det istället viktigare att välja en titel som är tydlig – då får du också rätt typ av ansökningar och attraherar rätt typ av kompetens. 

Rätt titel attraherar rätt personer

För att få rätt sökande till din tjänst måste du först och främst få rätt personer att klicka på annonsen. Och det bästa sättet är att ha en tydlig titel som speglar arbetsuppgifterna. Är det en projektledare, operativ projektledare eller produktionsledare ni behöver? En content writer, copywriter eller content creator? Titeldjungeln är snårig, men med kunskap, erfarenhet och nyfikenhet hittar du den rätta vägen fram.

Våga skrota gamla titlar 

Alltför ofta ser vi att gamla titlar hänger kvar av ren slentrian, trots att rollen har utvecklats och förändrats under flera års tid. Det kan leda till förvirring hos potentiella kandidater som i värsta fall upplever rollen, eller kanske till och med företaget, som otydligt. Ett tips för att undvika detta är att formulera arbetsbeskrivningen först och sätta titeln sist. På så vis får rollen ett namn som speglar de faktiska arbetsuppgifterna, och kandidaterna upplever att det finns en röd tråd.

En realistisk kravlista ökar era chanser att hitta rätt

Ofta börjar en rekrytering med en kravprofil som i sin tur utgör grunden för arbetsbeskrivningen. Och när man sätter kravprofilen gäller det verkligen att tänka till och vara realistisk kring vad som går att få i en person. Vi ser ofta jobbannonser som efterfrågar alldeles för många kompetenser i en och samma person. Och sällan går det att hitta en relevant titel som speglar hela önskelistan. Smarta kandidater ser snabbt att det finns orealistiska krav på rollen och drar sig för att söka. För ingen lockas ju av för många uppgifter som riskerar att bli halvdant gjorda.

Varför behöver vi jobbtitlar? 

Titeln i jobbannonsen är viktig, eftersom det är den som får kandidaterna att ens vilja läsa annonsen. Men som sagt kan ni välja en intern titel när ni väl anställer den sökande. Och den titeln kan för all del vara både ovanlig och lång, så länge ni väljer en titel som skapar tydlighet just i er organisation. Eller tvärtom: kanske vill ni ha breda titlar för möjligheten till intern flexibilitet, som marknadschefen på Klarna, som ger de flesta som jobbar med marknadsföring titeln “marketers”, kort och gott. 

Jobbtitlar fyller alltså en funktion i jobbannonser, och en annan när kandidaten väl ska börja hos er. I annonsen är det därför klokt att inte välja en ovanlig titel eller en med ert interna lingo, eftersom det riskerar att färre sökande hittar till annonsen. Att använda titlar som redan är etablerade underlättar också för hela branschen, eftersom vi då tillsammans kan undvika att ha många olika titlar för samma arbetsuppgifter.

Kunskap ger träffsäkra rekryteringar

Vi som jobbar på Knack har själva många års erfarenhet från kreativa byråer, marknadsavdelningar och kommunikationsutmaningar. En av våra viktigaste uppgifter när vi hjälper företag med rekryteringar är att sätta en realistisk kravprofil och formulera annonsen på ett rättvisande sätt. Och såklart: att annonsera med den titel som attraherar rätt kompetens.

Titelguiden från Knack vill underlätta för branschen

För att underlätta för dig, för oss och för alla arbetssökande inom branschen, har vi skapat en titelguide inom kommunikation, marknad, design och media. Den beskriver 160 titlar och vi uppdaterar den kontinuerligt, eftersom vi vet att branschen och vår omvärld är i ständig förändring. 

Vill du prata titlar med oss? Hör av dig på titlar@knackrekrytering.se eller ring någon av oss.