UX-copy, UX-writer, digital copy eller content writer… Om du känner dig förvirrad kring vad som är vad bland alla nya och gamla jobbtitlar, är du inte ensam. Vi slås ofta av hur många olika benämningar det finns på olika och samma roller. Ofta är det inte tydligt vad rollen innebär förrän man lusläser annonsen och ser vad arbetet faktiskt innebär i praktiken. Kanske vet den som skriver annonsen inte alltid vad rollen lämpligast bör kallas, utan drar till med något som låter bra och lockande.
När vi sätter titlar på roller utgår vi såklart från de faktiska arbetsuppgifterna, men väger även in storleken på företaget, hur teamet är uppbyggt och hur rollen kan tänkas utvecklas framöver. UX-writer eller UX-copy är en lite nyare, men ack så viktig roll med en rättvisande titel. Vet du vad en UX-copy gör?
UX-copyn ser till att användaren hittar rätt
UX står för “User Experience” eller användarupplevelse. Det innebär att en UX-copy eller UX-writer har ett utifrån-och-in-perspektiv, alltid med användarens och besökarens behov, beteendemönster och handlingar i åtanke. En UX-copys främsta uppgift är att göra texten på webben, i appen eller i den digitala tjänsten så enkel, lättförståelig och lättnavigerad som möjligt.
Menyer, meta-taggar och microcopy
Ibland blir texten som en UX-copy skriver väldigt kort, kanske inte längre än ett eller ett par ord. Men det är viktiga små ord eftersom de syftar till att leda användaren rätt. En UX-copy sätter text på element som: sidans titel, meta-texter, menyval, anmäl- eller köpknappar, instruktioner och felmeddelanden. Det kan även handla om att få till en lockande och tydlig onboarding-process – alltså att få en användare att börja använda en tjänst eller en produkt – och att göra innehållet på en sida så tydligt som möjligt för att förenkla ett köpbeslut.
En personkännare med kunskap om konvertering och tonalitet
En UX-copy måste vara strategisk och ha god kunskap om människors användar- och köpbeteende. Det gäller också att ha intresse för att mäta, analysera och optimera besöksstatistik för att säkerställa att texterna ger optimal konvertering. UX-copy blir ofta bäst om man använder sig av lättförståeliga och bekanta ord som gör det enkelt för användare att förstå vad det leder till om man klickar på en knapp eller en länk.
Även om det oftast bara handlar om enstaka ord eller korta meningar så är tonaliteten otroligt viktig. Det kan vara värt att våga överraska! Felmeddelanden blir till exempel ofta bäst om de håller ett personligt tilltal. Istället för att skriva “Error” så kan man tex skriva “Oops! Something went wrong” eller “It’s not you, it’s us”. Istället för att skriva “Sök” i sökfältet kan man skriva “Hitta det du letar efter” eller “Vad kan vi hjälpa dig med?”.
Låt UX-copyn arbeta nära UX-design- och utvecklingsteamet
En UX-copy har sannolikt en bakgrund som copywriter med god kunskap om digitala kanaler, men ibland är UX-copyn en före detta webbredaktör med bred kunskap om webbproduktion och förståelse för flera bitar i projektet; design, utveckling och innehåll.
Om ni exempelvis utvecklar en ny webbplats eller app så är ett tips är att låta UX-copyn arbeta nära utvecklings- och designteamet och vara med i ett tidigt skede. Istället för att involvera copyn när design och struktur är satt är det bättre att ge möjlighet till input tidigare i processen. Det gäller såväl den övergripande kommunikationen som microcopy. Annars blir UX-copyns arbete väldigt begränsat och går ut på att skriva texter utefter redan satt antal tecken.
Vill du ha mer hjälp att reda ut begreppen?
Om du går i tankarna att kanske anställa en UX-copy eller om du behöver hjälp att reda ut andra digitala begrepp, hör av dig till oss på Knack Rekrytering så bollar vi. Vi hjälper dig att skissa på hur ditt team bör se ut och säkerställer att du hittar rätt personer. Vi finns på hej@knackrekrytering.se eller 08-408 091 00.