Employer Branding handlar om att bygga varumärke som arbetsgivare. Skapar du en medvetenhet om hur det är att jobba hos er lockas rätt kandidater och ökar chanserna att dina medarbetare vill stanna kvar. Men hur lyckas du med Employer Branding och vad är viktigt att tänka på? Vi tipsar!
1. Lägg grunden för ert Employer Brand
För att jobba effektivt med Employer Branding behöver du veta vilka ni är som företag, vad ni vill förmedla och vilken målgrupp ni har. Ställ dig frågorna: vilka typer av personer passar hos oss? Vilka egenskaper och personligheter passar i vår företagskultur? Definiera dessa viktiga delar för att lägga en bra grund för ert Employer Brand. Det ska genomsyras i hela verksamheten och i era kommunikationskanaler.
- Varför finns vi?
- Vad tror vi på?
- Hur är vår företagskultur?
- Varför ska man jobba hos oss?
2. Investera tid i dina medarbetare
Ert arbete med Employer Branding ska inte bara locka nya medarbetare, utan även hålla kvar de som ni redan har. Har de en positiv och gemensam uppfattning om företagskulturen kan de i bästa fall bli ambassadörer och prata gott om er med andra. HR-avdelningen och chefer har också ett ansvar att ge dem en bra upplevelse i form av medarbetarsamtal och möjligheten till kompetensutveckling och utveckling i sitt eget arbete.
3. Skapa en bra kandidatupplevelse
Lägg alltid lite extra kärlek på att skapa en bra kandidatupplevelse. Fundera på vad som behöver ingå i processen. Behöver ni tillämpa tester och arbetsprover? Långdragna rekryteringsprocesser är sällan roligt för någon. Ge återkoppling till alla som har skickat in en ansökan och gör det så tidigt som möjligt. Ge även feedback till de som inte har gått vidare i processen. Fråga nyanställda hur de upplevde rekryteringsprocessen. På så sätt får du insikter om vad ni kan förbättra. Faktiskt så är det väldigt viktigt att du också ger ett bra intryck hos de som inte fick jobbet. För vem vet, de kanske återvänder i framtiden för att söka ett nytt jobb? Skapa en bra kandidatupplevelse för att stärka ert Employer Brand helt enkelt!
4. Presentera er i digitala kanaler
Vi är mer eller mindre säkra på att dina jobbsökare letar upp information om ert företag i förväg. Alltså har ni mycket att vinna på genom att bjuda på information och berätta om er företagskultur. Det ska vara lätt att ta reda på vilka ni är. Tillägna därför gärna en egen sida på webben, en så kallad karriärsida där allt som rör ert Employer Brand är samlat. Underskatta inte heller sociala medier, och det räcker inte att ha en företagsprofil på LinkedIn och Instagram – var aktiv i era egna kanaler såväl som i andras. Visa vilka ni är genom era medarbetare och låt dem berätta om sitt arbete i sociala medier.
Lycka till!
Vill du ha hjälp med din rekrytering?
Känner du dig redan hemma med ert arbete med Employer Branding och är redo för nästa rekrytering? Vi på Knack Rekrytering hjälper dig gärna. Är du nyfiken på hur det går till? Läs gärna vårt tidigare inlägg om hur rekryteringsprocessen går till.
Eller ta kontakt med oss på Knack för att höra hur vi kan hjälpa just dig.