En Creative Director, Creative Lead eller som vi säger på svenska: kreativ eller konstnärlig ledare. Titeln säger i korthet vad det handlar om. Det vill säga att personen ansvarar för såväl ett kreativt team som för visionen för ett varumärke. I alla fall om man jobbar inom vår bransch; på reklambyrå eller inhousebyrå.
Creative Lead – visar vägen
Den kreativa ledaren leder oftast ett team som består av ett antal kreatörer. De har koll på text, bild, video och annat som produceras. Traditionellt brukar det vara en eller flera copywriters, Art Directors och formgivare. Idag kan det dessutom vara andra roller, som står stadigt i den digitala världen och har liknande arbetsuppgifter men nya titlar.
En Creative Director har oftast lång erfarenhet av kreativt arbete i kombination med strategiskt ansvar. Den här personen ska både skapa strategier och stötta teamet och ge råd i den kreativa processen. Den kreativa ledaren brukar oftast själv ha en bakgrund som Art Director eller copywriter.
Viktiga egenskaper hos en Creative Director
- Stor erfarenhet av att arbeta i kreativa team
- Idérik och kreativ
- Strategisk och intresserad av affären
- En inspirerande och positiv ledare med förmåga att lyfta andra
- En duktig kommunikatör som kan sälja in idéer
- Förmåga att tänka stort och se både helheten och detaljerna
- Förståelse för de tekniska program och verktyg teamet använder
- Förtroendeingivande och har lätt att bygga relationer
En kreativ och coachande ledare
Du kanske tror att en Creative Director är den som skapar och står för alla idéerna på en reklambyrå eller inhouseavdelning. Och det är lätt att få för sig att den mest kreativa och skickliga är den som är mest lämpad för rollen. Så är det inte alltid. En duktig Creative Director har en stark och tydlig vision om hur ett varumärke ska utvecklas och vårdas, och coachar teamet i arbetet att ta fram kreativa lösningar.
En Creative Lead som kan leda genom att låta andra kliva fram är den som skapar riktigt trygga och kreativa arbetsgrupper. När kulturen är varm och uppmuntrande och när det är tillåtet att testa idéer kommer oftast de bästa lösningarna fram. Då kan den kreativa ledaren med varsam hand leda rätt så att resultatet lever upp till både strategin och den kreativa visionen.
Rekrytera Creative Director eller Creative Lead
När vi rekryterar kreativa ledare, Creative Directors eller Creative Leads, lägger vi stor vikt vid personlighet och ledarstil. Vi upplever ibland att våra uppdragsgivare som ska rekrytera en kreativ ledare söker en kreativ superstjärna, en person som tar stor plats. Även om det är viktigt med en kreativ ådra och förmåga att få andra med sig på tåget, finns risk för att det goda ledarskapet hamnar i skymundan.
Alla delar måste få plats: den kreativa och strategiska höjden och det goda ledarskapet. Vi har stora nätverk av starka kreativa ledare och har hört historier om seniora kreatörer som har provat rollen som Creative Director men sedan tagit ett kliv tillbaka. Anledningen är oftast att deras styrka och lust ligger mest i det kreativa hantverket och kärleken till form och ord.
Den kreativa ledaren är viktig för hela verksamheten
Olika företagskulturer behöver olika typer av ledare, men gemensamt för oss människor är att vi mår bra på en arbetsplats där vi får chans att utvecklas och uppnå goda resultat tillsammans med andra. En klok och inkluderande kreativ ledare kan därför lyfta både team och varumärke och bli en mycket viktig nyckelspelare för hela verksamheten.
Vilken slags ledarskap behövs i din verksamhet? Vi bollar gärna utmaningar, egenskaper och kvaliteter, och hjälper dig att hitta rätt ledare för ditt team. Hör av dig!
Vi finns på hej@knackrekrytering.se eller 08-408 091 00.
Nyfiken på andra roller inom kommunikation, marknad och media? Fördjupa dig i vår titelguide!