UX Writing har växt under de senaste åren. Många företag väljer att anlita UX Writers då allt fler inser vikten av att arbeta med användarupplevelser ur ett textperspektiv. Men vad innebär det egentligen och varför är det så viktigt? I det här inlägget förklarar vi begreppet och listar fördelarna med att anlita en UX Writer.
Vad gör en UX Writer?
En UX Writer arbetar med att påverka användarens upplevelser och beteende genom text. Precis som en UX Designer arbetar man användarcentrerat och insiktsdrivet och det handlar ofta om att skriva korta och kärnfulla texter, det som man kallar för mikrocopy.
Några exempel på var mikrocopy finns:
- Knappar
- Felmeddelanden
- Bekräftelsemeddelanden
- CTA:s (Call to action)
- Formulär
- Menyer
- Laddningsbudskap
- Instruktionstexter
- 404-sidestexter
- Push-notiser
Varför ska jag anlita en UX Writer?
Föreställ dig att du öppnar en app eller besöker en webbsida och alla ord är borttagna. Hittar du dit du ska då? Orden är ovärderliga för att kommunicera budskap och leda användaren rätt. Men orden ska inte bara finnas där, det ska också vara anpassade för användaren och var i köpresan hen befinner sig.
Bra UX-copy gör det enkelt att förstå vad som ska göras, genom ett konsekvent och lättförståeligt språk. Som produktägare eller ansvarig för en webbsida eller app är ditt främsta mål att få dina besökare att göra något. Det kan exempelvis vara att de ska trycka på en knapp, läsa en text eller fylla i något. Det är där texten spelar en viktig roll. Texten som möts av användaren kan vara avgörande för vad de väljer att göra på din site.
Förutom att du ökar chanserna till konvertering bidrar det även till att dina användare får förtroende för avsändare, appen eller tjänsten. En väl genomtänkt språklig tonalitet sätter en personlig prägel på ert varumärke. Det är även en utmärkt möjlighet för er att stå ut i mängden genom att exempelvis hitta på någon fyndig text i ett annars tråkigt felmeddelande eller en tråkig instruktion.
När anlitar jag en UX-Writer?
UX har länge varit ett område som ägts av designers. Så är det inte längre. UX Writers är idag ett eftertraktat släkte och allt fler förstår nyttan med att bygga in god kommunikation i ett tidigt skede. UX Writers är till exempel en naturlig del av Googles designteam där de arbetar tätt med designers, researchers och utvecklare. Att Google värdesätter kompetensen säger en hel del. På Google Career kan du läsa hur de beskriver rollen. Även andra verksamheter som har erbjuder digitala tjänster anlitar UX Writers för att öka kundnöjdhet, öka försäljning och bygga varumärke.
Många gör misstaget att plocka in copywritern, kommunikatören eller UX Writern – alltså den ordkunnige – i slutet av ett projekt. Det är synd, eftersom mycket utvecklartid och pengar kan sparas när den personen kommer in tidigt. Med förståelse för användaren, strukturen på plattformen och löftet i marknadsföringen kan UX Writern tillsammans med designer och utvecklare säkra upp att orden får plats på knappar och i menyer. Och att tonläget i den digitala tjänsten eller appen speglar marknadsföring och sälj. Bakom de smarta och snitsiga ordvalen ligger nämligen mycket researcharbete och innehållsplanering. En UX Writer jobbar ofta utifrån en tone and voice-guide och med olika personas. Allt för att skapa träffsäker copy, ofta för små ytor.
Vill du veta mer UX Writing eller få hjälp med rekrytering?
Du är varmt välkommen att höra av dig till oss på Knack Rekrytering.