fbpx
Tillbaka till bloggen

Var lite smart när du ska bygga team

Bygga team

Finns det någon som jobbar i lika snabb förändring under så lång tid som marknadsförare, kommunikatörer och kreatörer? Den digitala världen bjuder hela tiden på överraskningar som påverkar oss alla. Det är inte helt lätt att hänga med. Så, vad är receptet för att bygga flexibla och hållbara team?

Bygga team med järngäng och gästspelare

På Knack tror vi på att vara kreativa i bygget av arbetsgrupper. Varför inte kombinera anställda med frilansare? Heltidare med deltidare? Lojala medarbetare med inspiratörer som tittar in ibland? Det finns människor som vill ha en fast plats och andra som presterar och trivs bäst när de får komma in och gästspela vid behov. Det är värt att tänka på.

Hybridarbete, nya köpbeteenden och tillgången till teknik har snabbt förändrat hur byråer och marknadsavdelningar arbetar för att driva affärer och bygga varumärken. Målgrupperna är svårare att greppa än tidigare. Vi brottas med att algoritmerna förändras, beteenden utvecklas och nya format och funktioner dyker upp i de sociala kanalerna.

Nästan överallt får vi signalen att det är bra att vara snabb, alert och redo att testa nytt. Många som jobbar i den här typen av roller är nyfikna, men har svårt att hitta tid för att skaffa ny kunskap och ägna tid åt reflektion. Även om det är roligt och spännande med nytt är det i längden slitsamt att hela tiden känna att man ligger efter.

Teknisk utveckling ger en ny arbetsvardag att förhålla sig till

Vi som jobbar på Knack träffar varje dag ledare inom kommunikation, marknadsföring och kreativt arbete, från olika branscher. Det är tydligt att många känner sig utmanade av att allt går att mäta och att produktionstakten hela tiden ökar. Det ställer krav på kompetens och flexibilitet som inte alltid finns i teamet. 

Det här är inte en tillfällig trend utan en arbetsvardag att förhålla sig till. I och med att tekniken utvecklas och AI tar mer plats behöver alla medarbetare skaffa ny kunskap. Vi behöver vara nyfikna på att utvecklas inom våra respektive områden. 

Drömteamet finns!

Det är egentligen självklart, men kan ändå vara värt att nämna: Att vid en rekrytering försöka hitta en person som kan allt gör att urvalet blir väldigt litet. Ofta får de personliga egenskaperna eller kunskapsnivån stryka på foten. Om du är mindre petig med oviktiga detaljer i cv och ansökan får du ett större urval och fler kompetenta personer att välja på.

För att bygga kultur och skapa team som jobbar bra och trivs tillsammans behöver vi lägga vikt vid både hårda och mjuka kompetenser. Genom att rekrytera kärnkompetens har du en stadig motor som rör sig framåt. När du behöver spetskompetens eller när produktionen har toppar tar du in frilansare eller konsulter. På så sätt bidrar du till att skapa snabba och inspirerande arbetssätt!

Visst låter det enkelt och självklart? Det är ändå förvånande få som arbetar på det här sättet. Vi ser att mer och mer jobb läggs på teamets kärna och då finns risk att man tappar både tempo och lust. Att arbeta så är inte hållbart.  

Bolla med oss när du ska bygga team eller rekrytera

På Knack är vi ofta rådgivare till kommunikations- och marknadschefer som står inför en eller flera rekryteringar och planering av hela team och inhousebyråer. Vi har kunskap, tankar och kreativa idéer kring kompetensplanering. Om du vill ha hjälp med att se över era behov av kunskap och kompetens och hitta nya sätt att fördela och planera arbetet, hör av dig!