Idag handlar proffsig rekrytering inte bara om att hitta rätt person för jobbet, det är även effektiv marknadsföring. Det ger er en chans att arbeta med employer branding och varumärkesbygge i stort. En välskriven, lockande och framför allt passande annons lockar inte bara kandidater utan även andra intresserade. Employer branding och marknadsföring går hand i hand och bidrar till smartare rekrytering av både medarbetare och affärer!
Här tar vi upp de viktigaste punkterna för att lyckas med konststycket att rekrytera och marknadsföra på samma gång. Ta chansen att visa att ni är ett företag i tillväxt, att ni är digitaliserade och att ni kan definiera nya roller som konkurrenterna inte ens kan stava till.
Anlita branschnischade rekryterare
Vet du hur du ska nå ut till rätt typ av kandidater? Om inte kan det vara klokt att ta hjälp av en branschnischad rekryterare. I en tid när yrkesrollerna hela tiden förändras är det en stor fördel att jobba med rekryterare som har koll på rollerna, och förstår vad de innebär. Att välja rätt titel på rollen, skriva en annons som verkligen speglar rollen och sprida den i rätt forum är nödvändigt för att nå rätt kandidater. För att lyckas med det kräver stenkoll på bransch, roller och kandidaternas jobbbsökarbeteende.
Rätt kanaler för rätt kandidater
Det är värt att lägga lite krut på att formulera annonsen på ett bra sätt och att sprida den i kanaler där rätt kandidater finns, och ha i tanken att den även kan locka potentiella kunder. Knack Rekrytering hjälper ofta verksamheter att rekrytera digitalt bevandrade medarbetare. Genom att synas i utvalda digitala kanaler får vi in ett begränsat och naturligt urval av kandidater – de som har hittat till annonsen har oftast rätt digitala profil. Det sparar tid åt alla parter. Att synas på rätt ställen ökar inte bara chanserna för en effektiv och träffsäker rekrytering, det stärker även varumärket bland konkurrenter och branschkollegor.
Undvik dyr och bred annonsering!
Vi föredrar att sprida våra jobbannonser till exakt den målgrupp vi vill träffa, istället för att annonsera stort och träffa fel. Genom att göra så effektiviserar vi rekryteringsprocessen på flera sätt:
1. Vi sparar vi pengar åt dig som uppdragsgivare. Vi tar inget extra för att sökmotoroptimera annonsen och sprida den i egna och smala kanaler i sociala medier. Det är vårt jobb att få bra spridning och locka rätt sökande och det ska inte kosta extra!
2. Vi sparar tid. Genom att synas i kanaler där rätt målgrupp rör sig lockar vi färre, men helt rätt, sökande. När vi slipper hantera en stor mängd ansökningar som inte riktigt matchar våra önskemål, sparar vi tid.
3. Vi kan locka de bäst lämpade. När vi sparar tid snabbar vi upp rekryteirngsprocessen och det ökar våra chanser att locka de mest attraktiva kandidaterna. Att kunna ge snabba svar även till de som inte har fått jobbet gör att alla sökande får en positiv upplevelse av det rekryterande företaget.
Bygg och kommunicera varumärket inifrån och ut
För att göra en varumärkesförflyttning behöver man bygga ett varumärke inifrån. När ni har gjort jobbet på hemmaplan kommer word-of-mouth att ta er en bra bit framåt. Att känna sig själva och företaget gör det mycket lättare att formulera en kravspecifikation, utforma en jobbannons och attrahera rätt medarbetare. Ett starkt varumärke med medarbetare som trivs är den bästa marknadsföringen. Många eftertraktade kandidater värderar företagets drivkrafter, kultur och filosofi högt och kan vara det som avgör vilken arbetsgivare de väljer. För oss som rekryterar blir det lättare att locka rätt kandidater när vi kan beskriva företagskulturen på ett bra sätt.
Behöver du hjälp att rekrytera, och vill marknadsföra företaget på samma gång?
Vi vet att proffsig rekrytering är effektiv marknadsföring för ditt företag. Vi på Knack Rekrytering är proffs på rekrytering inom kommunikation, marknad och media. Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ditt företag att attrahera drömkollegor och kunder!