Att video och rörlig grafik har blivit en självklar del av marknadsmixen är ett faktum och många marknadsansvariga ställer sig idag frågan hur de bäst ska lösa sin produktion. Att anlita en produktionsbyrå är helt rätt i vissa fall, men när det gäller den löpande innehållsproduktionen och de enklare filmerna blir blir det ofta både dyrt och ineffektivt.
Filmproduktion inhouse
Många marknadsavdelningar väljer nu att ta hem videoproduktion och producera film inhouse, för att kunna producera eget innehåll på ett snabbt och effektivt sätt. Att anställa en video creative, videoproducent eller filmare med bred kunskap om filmproduktion och innehållsmarknadsföring kan vara ett första steg att få igång produktionen på plats. En person som är van att på egen hand producera film, kan göra underverk och hjälpa marknads- och kommunikationsavdelningen med att stärka varumärket i de kanaler där rörlig media dominerar.
Film och storytelling engagerar
Rörligt material är här för att stanna. Inte så konstigt egentligen, en bild säger mer än tusen ord heter det ju, addera video på det och du kan säga så mycket mer och dessutom nå många fler. När kommunikationen visualiseras blir det lättare för mottagaren att ta till sig informationen eller budskapet. Den som kan rörlig media vet snabbt hur man kan snickra ihop en berättelse och presentera den på skärmen. En välgjord storyboard och ett genomtänkt projekt ökar chanserna för att nå fram till rätt målgrupp. När filmen skapas av en person som är en fena på storytelling, kommer din målgrupp dessutom sannolikt att ta till sig och minnas budskapet. Kanske den största utmaningen för dagens marknadsförare.
Film för sociala medier
De sociala kanalerna har anpassas till behovet av att publicera film och verktygen är lätta att hantera. Den stora skillnaden i slutresultatet beror på om den som sköter produktionen har kunskap om innehållsstrategi, förmåga att skapa engagerande innehåll och känsla för dramaturgi och storytelling. Med enkel utrustning och verksamheten som inspirationskälla går det att skapa bra effekt!
Rekrytera eller ta hjälp av en video creative, filmproducent eller filmare!
Rörligt har varit på tapeten ett tag men det är först nu vi ser en ökning av förfrågningar från marknad- och kommunikationsavdelningar som är i behov av människor som sitter på den kompetensen. Titlarna är många, du har säkert hört talas om Video Creative, Motion Graphic Designer, videokreatör och videoansvarig. Gemensamt för alla är att de kan konsten att producera rörligt material för all sorts kommunikation. Det kan handla om allt från sociala medier, nyhetsbrev eller kanske från en konferens som behöver uppmärksammas internt.
Vad kan en Video Creative?
Kraven som ställs på en Video Creative är att de kan producera för olika plattformar där målet med kommunikationen ser olika ut. En video på sociala medier kanske har som främsta syfte att skapa engagemang och delas av de som ser den. Ska videon däremot hamna på ett intranät med syfte att informera de anställda om viktig information måste videon vara utformad på ett sätt som passar just det ändamålet för att fylla sitt syfte. Filmer kan bygga varumärke, skapa uppmärksamhet, bygga lojalitet eller driva försäljning. Med en filmare i teamet blir går det snabbt och lätt att producera de filmer ni behöver.
Vi har ett stort nätverk av filmare och Video Creatives
Vi på Knack Rekrytering har god erfarenhet av att rekrytera filmare, video creatives och filmande storytellers och vi har ett stort nätverk av kandidater som finns tillgängliga för kortare konsultuppdrag eller anställning. Känner du dig osäker på hur rollbeskrivningen ska formuleras kan vi även hjälpa till med rådgivning för att fastställa vad du är i behov av för kompetens för en lyckad rekrytering.
Hör av dig till oss om du vill bolla er framtida filmproduktion!