fbpx
Tillbaka till bloggen

Hitta rätt kreatör med praktiska kunskapstester

Hitta rätt kreatör med praktiska kunskapstester

Personkemi och upplärningspotential i all ära. Men i vår bransch – marknad, kommunikation och media – finns ett skriande behov av kunskap. Ofta måste den nyanställda komma med kunskap som inte finns i det befintliga teamet. Hur vet man att en kandidat har den kompetens som behövs? En bra metod är att använda kunskapstester.

Praktiska tester – när kunskapen är avgörande

Vi rekryterar ofta till roller där kompetensen saknas på företaget. Den nyanställde ska bidra med kunskap och vara redo att lära upp befintliga medarbetare. Då är det viktigt att säkerställa en viss kunskapsnivå innan kandidaten går vidare i rekryteringsprocessen.

CV och arbetsprov är till stor hjälp för att avgöra en persons kunskap och skicklighet, men de ger inte hela sanningen. Ett kunskapstest är ett bra sätt att utvärdera inte bara den specifika kompetens som är relevant för uppdraget utan även kandidatens arbetssätt och förståelse för företaget de vill arbeta för.

Hur ser ett bra kunskapstest ut?

Ett bra kunskapstest är anpassat efter just precis den roll företaget söker, och gärna även efter just det företaget det gäller.

Testet bör vara skapat av någon som själv förstår de kunskaper som testet handlar om. Här kan man behöva ta hjälp av experter, vilket vi ibland gör. Samma sak gäller om testet är på ett annat språk. Testerna bör också vara välskrivna och konkreta för att undvika att kandidaten missuppfattar syftet med uppgifterna.

Så jobbar vi med kunskapstester

Vi skapar för det mesta våra egna kunskapstester och skräddarsyr dem för den roll som ska tillsättas. Eftersom att vi kan vår bransch utan och innan, så vet vi hur vi ska analysera våra kandidaters svar.

Vi gör våra tester när vi har valt ut ett antal starka kandidater. För att effektivisera processen görs testerna ofta innan vi gör intervjuerna. Om vi söker till exempel en copywriter eller webbredaktör gör vi skrivtester där kandidaterna får chans att visa sitt språk och tonläge, samt sin förståelse för SEO och sociala medier.

För bredare roller som t.ex. en digital strateg eller projektledare kan kandidaterna få en utmaning att lösa och presentera. Genom att öppna upp för diskussion får vi en bra bild både av kandidatens kunskapsnivå och dennes kreativa och organisatoriska förmågor.

Vi utvärderar gärna testresultaten tillsammans med våra kunder för att de ska känna sig trygga i att de kandidater vi presenterar har rätt kunskap för jobbet.

Nischad rekrytering inom marknad, media och kommunikation

Behöver du hjälp att rekrytera rätt kunskap till ditt företag? Oavsett om du vill ha hjälp med hela rekryteringsprocessen eller bara med själva kunskapsdelen så är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Knack Rekrytering. Du når oss på: hej@knackrekrytering.se eller 08-408 091 00.