TEMA: HÅLLBARHET
Det här är ett opinionsinlägg från en av Knacks många vänner.
Att kommunicera, marknadsföra och berätta en historia är helt klart en nyckel i dagens näringsliv. Det kan öppna dörrar för ny innovation, lyfta ett bolags satsning eller minimera risker för ett annat. Men vad händer om man blir förblindad av kommunikationens möjligheter och hur ska man tänka med framtidens hållbarhetskommunikation?
Nya regleringar ställer nya krav
Hållbarhetsarbetet kommer inom de närmaste åren att förändras i grunden, ett exempel är CSRD, den nya EU-lagen som Knack tidigare skrivit om. Eller, principerna för själva hållbarhetsarbetet kanske inte ändras så mycket. Det kommer fortfarande att handla om att sätta mål, bestämma sig för hur man mäter framsteg, implementera insatser, följa upp och utveckla. Inte så komplicerat rent principmässigt. Däremot kommer hållbarhetskommunikation att behöva förändras i grunden eftersom det framöver kommer krävas att man vet vad man kommunicerar.
I och med EUs nya regleringar så kommer det framöver inte räcka med att “kommunicera” sig ur sina hållbarhetsrisker. Det duger inte längre med att endast visa vart man befinner sig, vad man gör eller sina långsiktiga mål. Det kommer även krävas att man visar sin plan för att nå sina mål, argumenterar för varför man prioriterar som man gör, eller kanske än viktigare, varför man inte väljer att göra insatser inom vissa områden. Och det enligt gemensamma ramverk.
Detta innebär nya kunskapskrav på kommunikatörer och det kommer även ställa nya krav på hållbarhetsarbetet och samarbetet däremellan.
Börja med hållbarhetsarbetet
Så vad ska man då tänka på om man står inför dessa utmaningar? Jo, först och främst, börja med hållbarhetsarbetet. Kommunicera externt sen. Var ärlig mot er själva och ta er tid att få till grunden. När ert arbete är gjort, har ni möjlighet att göra fantastisk kommunikation om er egna resa. Helt genuint och med större förståelse för er hållbarhetsresa till råga på allt.
Som ett exempel på hur kommunikation kan se ut när jobbet är gjort först, vill jag lyfta ett bolag jag var nära när jag arbetade i Australien. Det heter “Who gives a crap” och säljer toalettpapper. Inte den roligaste produkten, men desto roligare kommunikation. De gjorde skitgörat först och byggde sin kommunikation sen. Till exempel i sin blogg, Talking Crap.
Vill du prata mer om just ert hållbarhetsarbete och kommunikation? Hör av dig till Knack, så kan du få hjälp av mig!
Mycket nöje!
/ N.
AVSÄNDARE:
Hållbarhetskonsulten Nicklas är passionerad när det kommer till att driva samhället framåt, och gör det genom bolaget Common Interest som erbjuder tjänster inom hållbarhet och social innovation, med kunder som Google, Kredinor, Energy Save och La Trobe University.
Han är styrelseordförande i Breviksstiftelsen, tidigare sverigechef för Kinnevik-grundade Reach for Change, före detta VD för SE Forum och var medgrundande styrelseledamot i the Swedish National Advisory Board for Impact Investment.
Nicklas har också bott och arbetat i Australien.