fbpx
Tillbaka till bloggen

Rekrytera marknadschef? – Så gör du!

Precis som när det gäller många andra roller har förväntningar och krav på marknadschefen förändrats i takt med digitaliseringen. Allt tyder på att framtidens marknadsavdelning behöver en ledare med många kvaliteter. Så hur ska du tänka när det är dags att rekrytera marknadschef?

Rekrytera marknadschef, marknadsansvarig, chief marketing officer eller head of marketing

Titel och arbetsbeskrivning kan variera, men gemensamt för rollen är ansvar över företagets marknadsinsatser och externa kommunikation. Vanliga arbetsuppgifter är att ta fram och följa upp marknadsanalyser, marknadsplaner och strategier. På en mindre marknadsavdelning är marknadschefen ofta delaktig i utförandet, och arbetar operativt med kampanjer, projekt och aktiviteter. På ett stort företag kallas rollen ibland chief marketing officer eller marknadsdirektör, och kan då innebära en mer strategisk roll med personalansvar över resten av marknadsteamet.

Den moderna marknadschefen – en tusenkonstnär?

En modern marknadschef behöver ofta driva traditionella marknadsaktiviteter parallellt med marknadskommunikation online och i digitala kanaler. Dataanalys och digitala verktyg som marketing automation-system spelar en alltmer central roll i ett effektivt marknadsföringsarbete. Kraven ökar också på att marknadsavdelningens arbete ska kopplas till företagets övergripande affärsmål och bidra till ökade intäkter.

Är det då ett krav att marknadschefen själv ska kunna allt? Nej, lösningen är att rekrytera en marknadsansvarig som kan bygga ett team med rätt kompetens men också förstår vikten av att samarbeta med andra avdelningar på företaget. En viktig uppgift för framtidens marknadschef är att se till att marknad, försäljning, analys och produktutveckling samarbetar mot gemensamma mål.

Tydlig arbetsbeskrivning viktigt när du ska rekrytera marknadschef

Fundera över vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden som ska ingå i rollens befattningsbeskrivning. En marknadsansvarig ska ofta vara bra på att:

  • driva förändringsprocesser
  • skapa marknadsplaner baserat på data och analys
  • främja samarbete med sälj och andra avdelningar
  • inspirera och engagera medarbetare
  • representera företaget utåt
  • hålla sig uppdaterad om omvärld och digital utveckling

Egenskaper hos en marknadschef

Förutom att vara en bra ledare behöver en marknadsansvarig vara:

  • Kreativ
  • Strategisk
  • Visionär
  • Analytisk
  • Samarbetsinriktad

Behöver du hjälp när du ska rekrytera marknadschef i Stockholm?

Vi på Knack Rekrytering kan sköta hela rekryteringsprocessen från profilanalys och arbetsbeskrivning till annonsering, urval, intervjuer, tester, referenstagning och kontraktsskrivning. Här kan du läsa mer om hur processen brukar gå till. Ibland vill våra kunder bara få hjälp med urval och intervjuer, då ordnar vi det.

Vi hjälper dig när du ska rekrytera marknadschef, marknadsansvarig, marketing manager eller en annan roll inom kommunikation, marknad och media.

Är du nyfiken på andra titlar i branschen? Ta del av vår titelguide!

Hör av dig till oss på hej@knackrekrytering.se eller 08-408 091 00.

Relaterade inlägg

  1. Rekrytera eller konsult
  2. Om Knack
  3. vad gör en creative director?
  4. digital kommunikatör