fbpx

Rekrytera digital designer

Ska du rekrytera en digital designer för att skapa snyggt innehåll i dina digitala kanaler och utveckla visuella koncept? För att hitta rätt match är det klokt att fundera på vad du verkligen behöver och på vad rollen egentligen innebär. Vi går igenom vad en digital designer gör, vilka kunskaper en digital designer brukar ha och vad du ska tänka på inför din rekrytering.

Vad gör en digital designer?

En digital designer, ibland även kallad för digital content designer, visuell designer eller digital media creative. Vanligtvis arbetar de med design för digitala kanaler och skapar koncept för produkter och tjänster. De arbetar ofta i tvärfunktionella team för att ta fram innovativa idéer, från idé till genomförande. Deras närmaste jobbarkompisar brukar vara projektledare och innehållsexperter som copywriters och kommunikatörer. En digital designer tolkar varumärken och teamets koncept till design som ger en god användarupplevelse.

Designern gör ofta allt möjligt som rör design, till exempel:

  • Grafisk design
  • Innehåll för sociala medier
  • Produktion av annonser
  • UX-design (User Experience)
  • UI-design (User Interface)
  • Motion Design
  • Frontend-design
  • Kommunikationskoncept för tjänster och produkter
  • Produktion av video
  • Art Direction, idé, koncept och kampanjutveckling

Vad ska en digital designer kunna?

En digital designer är bekväm med att använda olika designprogram och kan även ha färdigheter i frontend-utveckling som exempelvis HTML/CSS och Javascript, men inte alltid. En digital designer jobbar ofta många olika programvaror och verktyg, här är några exempel:

  • Adobe Creative Cloud (t.ex. Photoshop, Illustrator, XD, InDesign, After Effects).
  • Sketch
  • Invision
  • WordPress
  • Canva

Rekrytera designer – vad behöver du?

Vad du ska söka efter i din nya digitala designer beror självklart på vad du behöver i din verksamhet. Vi vet att det är lätt att få till en lång önskelista över vad man vad vill att en designer ska kunna. Vi på Knack rekommenderar att du funderar över vilka färdigheter och erfarenheter som du har mest i behov av, och prioriterar därefter. På så sätt sätter du rimliga förväntningar på din rekrytering och får in rätt kompetens.

Rekrytera digital designer

Vad är skillnaden mellan digitala designers och grafiska designers?

Mycket förenklat kan man säga att en traditionell grafisk designer skapar färg och form, och ofta besitter kunskap inom tryck och print, medan en digital designer arbetar med digitala plattformar och kanaler och har hög digital mognad. Eftersom den digitala utvecklingen går framåt i svindlande fart smälter rollerna ihop mer och mer. Så när en arbetsgivare idag söker en grafisk designer söker de nästan garanterat också någon som kan digital design. En digital designer har däremot inte alltid kunskap om tryck och print, så om du söker någon med den kompetensen är det viktigt att du beskriver det i kravprofilen.

Vilken utbildning ska en digital designer ha gått?

Exempel på skolor och program i Sverige som lär ut digital design:

Men det finns många andra vägar att ta. Även många universitet och högskolor erbjuder program och kurser inom digital- och grafisk design. Kanske söker du en designer som har internationell erfarenhet och har gått skolor i något annat land? 

Kräv inte specifika utbildningar…

…om du inte har en väldigt bra anledning. Om du kräver specifika utbildningar finns risken att du går miste om duktiga kandidater. Inom marknad och kommunikation har vissa utbildningar och skolor bättre rykte och inte sällan ställer rekryterare och arbetsgivare krav på att kandidater har gått dessa, för att man vill vara säker på att man får det bästa av det bästa.

Sanningen är att en viss skola eller utbildning inte är någon garanti, och du kan hitta oerhört kompetenta kreatörer som har gått andra vägar för att bli duktiga på vad de gör. Missa inte rätt kandidat. Att de som söker jobbet hos er har tagit annorlunda vägar i karriären är inte något negativt, det kan till och med bidra med nya perspektiv och göra att ni når nya kreativa höjder!

Att tänka på när du rekryterar en digital designer

Då rollerna inom design är många och ofta smälter ihop med varandra är det viktigt att inte bara kandidaten är tydlig med sin kompetens. Du som arbetsgivare eller rekryterare behöver tydligt beskriva vilken typ av kunskap och kompetens ni behöver, och skilja på krav och önskemål. Detta för undvika missförstånd och för att få en smidig rekryteringsprocess.

Rekrytera en digital designer med Knack Rekrytering

Vi på Knack guidar och hjälper dig med din rekrytering av din nya digitala designer och andra stjärnor inom marknad och kommunikation. Vi har själva lång erfarenhet från marknad- och kommunikationsbranschen, med en förståelse för både titlar och branschen i stort. Tillsammans skapar vi en realistiskt kravprofil inför din rekrytering och formulerar annonsen för att locka och hitta rätt. Vill du veta mer, hör av dig till oss så tar vi en kaffe.

Ta hjälp av ett nischat rekryteringsbolag

Hur vet man då exakt vilken slags digital designer som behövs? Vilka kompetenser är viktigast att fråga efter i annonsen? Vi på Knack Rekrytering är vana att hjälpa stora som små företag att identifiera sina behov, bestämma kravprofil och välja titel.

Vi brukar oftast sköta hela processen från arbetsbeskrivning, search och annonsering – till urval, intervjuer, skrivtester och referenstagning. Men vi finns också för dig som bara vill ha hjälp med search och intervjuer.

Oavsett om du behöver en konsult eller flera, eller om du vill rekrytera nya medarbetare, finns vi på Knack här för dig. Vi är specialister på rekrytering av roller inom just marknad, kommunikation och design. Vår kunskap om rollerna och stora nätverk kan vara till stor nytta i din rekrytering. Kanske känner vi redan er nästa digitala designer?

Mer om och för digitala designers

Om du vill lära dig mer om digital design, eller om du själv är designer och söker inspiration och vidareutveckling kan designcommunityn Dribble vara ett kul ställe att surfa vidare.