Kurs: Webbredaktör - Knack Konsulter & Rekrytering

Webbredaktörens verktygslåda – onsdag 25/11

En kurs för dig som vill bli webbredaktör. Har du arbetat med text, bild och kommunikation, men behöver fylla på med kunskap för att kunna söka jobb som webbredaktör, intranätsredaktör eller digital kommunikatör?

Den här kursen ger dig en snabb inblick i vad som krävs av en webbredaktör. Vi går igenom de viktigaste digitala verktygen, metoder, arbetssätt och tips som hjälper dig när du jobbar som webbredaktör.

Endagskurs: Webbredaktör

Kursen ges online och pågår mellan klockan 9 och 16 (med lunchpaus 12-13). Vi jobbar tillsammans i workshopformat och blandar lärarledd föreläsning med diskussioner och praktiska övningar. Målet är att du ska få ny kunskap, konkreta verktyg och inspiration som gör att du kan fortsätta utvecklas på egen hand direkt efter kursen!

Kursinnehåll

Under förmiddagen fokuserar vi på innehåll och textproduktion för digitala kanaler, under eftermiddagen får du en snabb genomgång av webbredaktörens verktyg för publicering, nyhetsbrev och analys. Målet är att du snabbt ska få kunskap om hur webbredaktören arbetar effektivt med innehållsproduktion. 

Förmiddagens lärare: Anna Kleinwichs Magnusson

9.00 – Introduktion av kursen, deltagare och lärare.
9.15 – Vad gör en webbredaktör, digital kommunikatör, intranätsredaktör?
9.30 – Innehållsplanering, nyhetsvärdering, målgruppsanpassning
10.30 – PAUS
10.45 – SEO för webbredaktören
11.15 – Copywriterns och journalistens bästa tips för bra text
11.30 – Rädda en text på tio minuter
11.45 – Reflektion och frågor

12-13 LUNCHPAUS

Eftermiddagens lärare: Sofia Zetterqvist

13.00 – Snabb genomgång av de vanligaste publiceringssystemen (CMS)
13.45 – De vanligaste verktygen för nyhetsbrev
14.15 – PAUS
14.30 – De vanligaste html-taggarna
14.50 – Verktyg för planering och analys
15.20 – Tips om var du hittar och hur du använder bilder
15.40 – Reflektion och frågor

För vem är kursen?

Kursen är tänkt för dig som snabbt vill få tillgång till webbredaktörens verktygslåda och arbetssätt. Vi nosar på textproduktion, bildhantering, publiceringsverktyg, sökmotoroptimering och bjuder på den erfarne webbredaktörens allra bästa tips.

Förkunskaper

Du har erfarenhet av att arbeta med kommunikation eller marknadsföring. Nu behöver du fylla på med specifik kunskap och få en bättre bild av vad du behöver utveckla för att söka jobb som webbredaktör, intranätsredaktör eller digital kommunikatör.

Under kursen bekantar du dig med de verktyg som webbredaktören använder. Du får även värdefulla tips kring hur du bäst arbetar med innehållsplanering och textproduktion och skaffar grundläggande kunskaper i att skriva sökmotoroptimerad text.

Kursledare

Anna Kleinwichs Magnusson och Sofia Zetterqvist, kursledare

Anna Kleinwichs Magnusson och Sofia Zetterqvist är båda erfarna copywriters och webbredaktörer. De har arbetat för stora organisationer, drivit egna bloggar och undervisar hos bland annat Berghs, Forsbergs, Resumé och hos olika företag. De håller kursen halva dagen var och hoppas kunna dela med sig av massor av kunskap.

Vill du gå kursen?

Ta första steget till ny digital kunskap genom att skicka in en anmälan här. Vi återkommer med all information du behöver.
Kursavgiften är 5 900 kr exklusive moms. Anmälan är bindande.

När du skickar in dina uppgifter godkänner du hur vi hanterar dina personuppgifter.

Projektledning i praktikenSkriva för digitala kanalerWebbredaktörens verktygslåda


Har du frågor? Kontakta Lotta Saxe.
lotta@knackrekrytering.se
070-515 19 28

Våra kurser inom digital kommunikation

Projektledning i praktiken – 12/11

Den här kursen ger dig konkreta verktyg och modeller som hjälper dig att planera, genomföra och leda projekt på ett framgångsrikt sätt.

Skriva för digitala kanaler – 19/11

Att skriva kort och kärnfull copy som når fram är en konst i alla kanaler. Här lär du dig tricken för hur du anpassar din text för att passa i just den digitala sfären.

Webbredaktörens verktygslåda – 25/11

Här ger vi dig en inblick i webbredaktörens jobb och ansvarsområden och du får bekanta dig med olika verktyg och tekniker.

Vad betyder alla nya jobbtitlar?

Inom kommunikation, marknad, media och design dyker nya roller och titlar upp i snabb takt. I vår titelguide hittar du 160 roller och titlar som vi anser vara de mest efterfrågade i branschen just nu.

Följ oss på LinkedIn för lediga jobb, spaningar och tips!