Digital marknadsförare till Norstedts Juridik

Är du en person som tycker om att skriva och håller sig uppdaterad kring trender och nyheter inom online marketing? Norstedts Juridik söker en ny medarbetare till sitt marknadsteam. Du kommer att arbeta med spännande tjänster, trevliga kollegor, och ett starkt varumärke.

Som digital marknadsförare kommer du att

  • Driva en kreativ och effektiv strategi för hur NJ agerar i sociala medier och andra digitala kanaler för att öka användning, engagemang och kundnöjdhet
  • Ansvara för och projektleda olika former av marknadsföringsaktiviteter med fokus på att driva försäljning
  • Kampanjplanering, genomförande samt spåra, mäta, rapportera/ analysera digitala aktiviteter
  • Ansvara för och projektleda produktion och publicering av innehåll, både i digitala och traditionella kanaler
  • Skapa marknadsföringsmaterial för både tryckt och digital media i form av texter, bilder, banners, annonser, säljblad m.m.
  • Ansvara för vissa av NJ:s nyhetsbrev inklusive prenumerantanskaffning, publiceringsstrategi samt prenumerantvård
  • Agera operativt expertstöd när det gäller strategi, innehåll och uppföljning för sociala medier och andra digitala kanaler
  • Omvärldsbevaka digitala, mobila och sociala kundbeteenden, strategier för innovativ digital kommunikation och utveckling av teknik och kanaler.
  • Skriva och distribuera pressmeddelanden. 

Vi söker dig som

Är initiativrik, självgående och strukturerad. Du är analytisk, gillar statistik och tydliga mål. Du har en kreativ ådra som gör att du får ur dig texter snabbt, du är prestigelös och har lätt för att samarbeta. En stark närvaro i sociala medier är ett plus, och om du har bloggat är vi nyfikna på att se vad du skrivit! För att trivas i rollen som digital marknadsförare på Norstedts Juridik är det viktigt att du tycker om att skriva och har god stilistisk förmåga i svenska. Du är även van att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska. Du känner dig trygg och motiverad att arbeta med SEO, nyhetsbrev, och innehållsproduktion på sociala medier. Hos oss kommer du vara spindeln in nätet för att ta fram innehåll och samarbeta med olika interna och externa aktörer. Du kommer att ta stort eget ansvar inom tidsramar. Du vet såklart hur man vrider, vänder och analyserar data och inser vikten av att vara proaktiv och kunna förändra utifrån vad statistiken säger. Du har ett helikopterperspektiv samtidigt som du är insatt i detaljer. Du ser möjligheter i förändringar med och vill verka för ständig förbättring. 

Om marknadsteamet på Norstedts Juridik

Norstedts Juridik (NJ) har styrt om sin marknadsföring för att i större utsträckning satsa på innehåll (content) för att driva försäljning och stärka sitt varumärke. Därför söker de nu en driven, systematisk, kreativ och strategisk digital marknadsförare. 

I rollen som digital marknadsförare ansvarar du för att stärka Norstedts Juridiks varumärke och affärsstrategi genom aktiv och engagerande kommunikation med syfte att stärka försäljningen av organisationens produkter och tjänster. Tjänsten innebär många olika kontaktytor (försäljning, affärsutveckling och produktutvecklare) och kräver erfarenhet av strategi, budget- och aktivitetsplanering samt erfarenhet av traditionell och digital marknadsföring. Du kommer att ingå i Marknadsteamet och rapportera till Marknadschefen. 

Kunskap och erfarenhet som behövs

  • Högskole-/universitetsutbildning och/eller relevant utbildning inom kommunikation, gärna inom journalistik eller som webbredaktör/copywriter.
  • Du är en duktig skribent och har förmågan att snabbt sätta sig in i olika texter och underlag.
  • 3-5 års dokumenterad erfarenhet av digital marknadskommunikation med budgetansvar och av att arbeta med engagerande innehåll genom bland annat kampanjer i sociala medier och andra digitala kanaler.
  • God kunskap om innehållsmarknadsföring, sökordsoptimering, digital konverteringsoptimering och nyhetsbrev.
  • Erfarenhet av att jobba i Hubspot/Apsis eller liknande verktyg, Google Analytics samt sociala kanaler, web CMS, och har en passion för löpande optimering med fokus på försäljning.
  • God vana av att arbeta med InDesign.
  • Vana från diverse publiceringsverktyg och är bekväm med att publicera material i sociala medier, web och andra relevanta kanaler.
  • God förståelse för målgrupps- och kanalanpassning av innehåll. Du vet hur man framgångsrikt ger innehåll maximal spridning och har känsla för att skapa innehåll som känns levande och fräscht. 

Anställningsform och omfattning

Heltidsstjänst. Tillsvidare.


Arbetsplats

Warfvinges väg 39, Stockholm.

 

Om Norstedts Juridik

Norstedts Juridik är en marknadsledande utgivare och leverantör av juridiska verktyg och tjänster. Genom sin stora bokutgivning och digitala informationstjänst Zeteo hjälper de sina kunder att fatta rätt beslut i krävande situationer.

Norstedts rötter går 150 år tillbaka i tiden och ger ut Sveriges Rikes Lag, lagkommentarer i det Gula respektive Blå biblioteket, litteratur i den rödvita serien samt över 100 andra juridiska titlar årligen. Deras informationstjänst Zeteo har idag över 40 000 antal användare – Sveriges största advokatbyråer, domstolar, myndigheter och kommuner använder Zeteo. 

Idag består Norstedts Juridik av cirka 70 medarbetare, lokaliserade på Kungsholmen i Stockholm, som arbetar för att utveckla de produkter och tjänster som Sveriges jurister behöver i sin yrkesutövning.