Rekrytera rätt digital kompetens

Hur ska du kunna rekrytera rätt digital kompetens när du inte vet hur det landskapet ser ut om 6 månader, 1 år eller 5 år? Nyckeln till en lyckad rekrytering är att hitta en rekryterare som vet vad jobbet går ut på och som kan spå in i framtiden.

Större än Facebook och Instagram

Sociala medier har blivit viktiga och användbara kanaler för företag att nå ut med sitt budskap, bygga varumärke och skapa en relation till sin målgrupp. Facebook, Instagram och LinkedIn utgör bara en ynka procent av alla kanaler du har att välja på när det gäller ditt företags kommunikation. Det finns över 300 digitala kanaler beroende på vilken målgrupp och vilket syfte du har med företagets kommunikation. Dessa kanaler, inklusive företagets egna webbplats, cirkulerar likt planeter i ett solsystem med den starkt lysande solen i mitten … nämligen Google. 

Vem har starkast dragningskraft i ditt team?

Så vem är solen i ditt team? Är det marknadschefen – en allsmäktig generalist, med ett antal specialister cirkulerandes runt om hen? Kanske är det dags att tänka nytt. Kanske är det den digitala specialisten som ska vara solen, och det övriga teamet hålls på plats tack vare dennes dragningskraft.  

Vem kan förutspå den digitala utvecklingen?

Just i detta nu testar Facebook att addera en helt ny modul, likt en CV-sida, där du kan dela dina professionella meriter, din utbildningsbakgrund och lista dina framtidsmål. Det verkar alltså som att LinkedIn inte nödvändigtvis är det givna valet för professionellt nätverkande framöver. Snarare verkar det som att Facebook nu har ambitionen att utvecklas till en mer karriärsinriktad plattform, för både jobbsökare och talangjägare.

Hur ska du kunna förutspå såna här förändringar? Och hur kan du ligga steget före? Jo, du måste rekrytera en person som lever på och för internet. En person som brinner för att hitta och testa nya applikationer, sociala medier och andra digitala kanaler – en starkt lysande sol som håller dig och resten av teamet på plats när allt annat känns snurrigt.

Hur ska du hitta den person du behöver?

Om du redan har identifierat ett behov av, exempelvis, en digital copywriter som ska ta er kommunikation till nästa nivå räcker det inte med att rekrytera en person som bara är grym på att skriva. Idag behöver en digital skribent dessutom vara kreativ, analytisk, strategisk, teknikkunnig, trendkänslig och ha den rätta visuella känslan. Du måste veta vad du söker och var du hittar denna person. 

Knack knäcker koden till ditt dream team 

Nyckeln till en lyckad rekrytering är att hitta en rekryterare som vet vad jobbet går ut på och som kan spå in i framtiden. Det är där vi på Knack Rekrytering kommer in i bilden. Det är precis det här som vi kan bäst. Vi hjälper dig att förändra ditt team efter ditt företags nuvarande förutsättningar och den digitala världens framtida utveckling, oavsett om du vill rekrytera eller hyra in konsult. 

Hör av dig på hej@knackrekrytering.se eller 08-5560 4200 så hjälper vi dig att skissa på ditt nya solsystem.