Introvert eller extrovert – Vem passar bäst till rollen?

Ungefär var tredje person är lagd åt det introverta hållet. Men i arbetslivet råder ett extrovert ideal. De flesta vill helst anställa en utåtriktad och energisk person, nästan oavsett roll.   Vad beror det här på och är det verkligen rätt beslut alla gånger?

Vad innebär introvert och extrovert egentligen?

För många är “introvert” synonymt med tyst, passiv och socialt inkompetent. Detta är dock grundat i okunskap och fördomar.

Det enda som skiljer en introvert person från en extrovert är hur känsliga vi är för stimuli och vad som ger oss energi. En extrovert person har en högre toleranströskel för intensiva miljöer och situationer, och får energi av att vara bland andra människor, medan en introvert person har en lägre toleranströskel och får energi av ensamtid och djupare aktiviteter.

Övriga egenskaper så som social kompetens, karisma och samarbetsförmåga - där har introverta samma förutsättningar som extroverta. Det finns energiska och karismatiska introverter precis som det finns blyga och socialt inkompetenta extroverter.

Introverta behövs också på arbetsplatsen

“Vi söker en utåtriktad person som är stresstålig, flexibel och gillar att ha många bollar i luften.”

Nästan inga arbetsgivare söker introverta kandidater, och de flesta tror att extroverta har lättare att få jobb. Detta stämmer säkert till stor del men inte av de anledningar man kan tro. En extrovert person är inte alltid bäst lämpad för jobbet, men har kanske lättare att prata på arbetsintervjun och uppträder mer självsäkert.

Det är också vanligt att man i en platsannons söker en kandidat som är allt-i-ett: Utåtriktad och analytisk. Flexibel och noggrann. Lagspelare och självgående. Men det här är en fantasibild. Ingen människa är bra på allt. Alla har styrkor och svagheter.

Det är arbetsrollen som bör avgöra vilken personlighetstyp som är mest lämplig för jobbet. Därför behöver en rekryterare ha förståelse både för uppdraget och för de olika personlighetstypernas styrkor och svagheter.

 

Rätt person(lighet) i rätt roll

Ett företag tror ofta att de vill ha en extrovert person när de i själva verket behöver någon som är mer introvert. Men en bra arbetsplats behöver båda självgående tänkare och utåtriktade teamplayers. Det är viktigt att göra en rättvis bedömning utifrån vilka egenskaper som faktiskt är avgörande för jobbet.

Introverta personer är eftertänksamma, noggranna och ofta väldigt kreativa. Därför passar de bäst i roller som kräver stort fokus, strategiskt tänkande och innovation. Underskatta dock inte en socialt kompetent introvert i en ledarskaps- eller säljroll. Ofta kan dessa personer prestera bättre än en renodlad extrovert tack vare sin lyhördhet.

Extroverta trivs i ett högre tempo, är ofta naturligt sociala och har lätt för att samarbeta och vårda relationer. De ogillar monotona sysslor, ensamjobb och att behöva spendera för mycket tid på en uppgift. Detta gör att de passar bäst i roller som kräver anpassningsförmåga, simultankapacitet och mycket mänsklig kontakt.

Att kandidaten hamnar i rätt roll är inte bara viktigt för arbetsgivaren utan även för den arbetssökande. Rätt person i rätt roll trivs och presterar bättre på jobbet, och stannar längre på företaget.

 

Är du osäker på vilken personlighetstyp som passar bäst till ett uppdrag? Eller vill du ha hjälp med att rekrytera eller bemanna rätt person till ditt företag? Då är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Knack Rekrytering. Du når oss på: hej@knackrekrytering.se eller 08-5560 4200