Proffsig rekrytering = effektiv marknadsföring!

Proffsig rekrytering = effektiv marknadsföring!

Idag handlar rekrytering inte bara om att hitta rätt person för jobbet, det är även en chans att arbeta med employer branding och varumärkesbygge i stort.  En välskriven, lockande och framför allt passande annons lockar inte bara kandidater utan även andra intresserade. Employer branding och marknadsföring går hand i hand och bidrar till smartare rekrytering av både medarbetare och affärer!

Här tar vi upp de viktigaste punkterna för att lyckas med konststycket att rekrytera och marknadsföra på samma gång. Ta chansen att visa att ni är ett företag i tillväxt, att ni är digitaliserade och att ni kan definiera nya roller som konkurrenterna inte ens kan stava till.

Anlita branschnischade rekryterare                                                              

Vet du hur du ska nå ut till rätt typ av kandidater? Om inte kan det vara klokt att ta hjälp av en branschnischad rekryterare. I en tid när yrkesrollerna hela tiden förändras är det en stor fördel att jobba med rekryterare som har koll på rollerna, och förstår vad de innebär. Att välja rätt titel på rollen, skriva en annons som verkligen speglar rollen och sprida den i rätt forum är nödvändigt för att nå rätt kandidater. För att lyckas med det kräver stenkoll på bransch, roller och kandidaternas jobbbsökarbeteende.

Rätt kanaler för rätt kandidater                                                       

Det är värt att lägga lite krut på att formulera annonsen på ett bra sätt och att sprida den i kanaler där rätt kandidater finns, och ha i tanken att den även kan locka potentiella kunder. Knack Rekrytering hjälper ofta verksamheter att rekrytera digitalt bevandrade medarbetare. Genom att synas i utvalda digitala kanaler får vi in ett begränsat och naturligt urval av kandidater – de som har hittat till annonsen har oftast rätt digitala profil. Det sparar tid åt alla parter. Att synas på rätt ställen ökar inte bara chanserna för en effektiv och träffsäker rekrytering, det stärker även varumärket bland konkurrenter och branschkollegor.
 

Bygg och kommunicera varumärket inifrån och ut                                                                           

För att göra en varumärkesförflyttning behöver man bygga ett varumärke inifrån. När ni har gjort jobbet på hemmaplan kommer word-of-mouth att ta er en bra bit framåt. Att känna sig själva och företaget gör det mycket lättare att formulera en kravspecifikation, utforma en jobbannons och attrahera rätt medarbetare. Ett starkt varumärke med medarbetare som trivs är den bästa marknadsföringen. Många eftertraktade kandidater värderar företagets drivkrafter, kultur och filosofi högt och kan vara det som avgör vilken arbetsgivare de väljer. För oss som rekryterar blir det lättare att locka rätt kandidater när vi kan beskriva företagskulturen på ett bra sätt. 
 

Behöver ni hjälp att rekrytera, och vill marknadsföra er på samma gång?

Vi på Knack Rekrytering är proffs på rekrytering inom kommunikation, marknad och media. Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa ditt företag att attrahera drömkollegor och kunder!