fbpx
Tillbaka till bloggen

Content Manager – vad innebär rollen?

Content Manager - vad innebär rollen?

I takt med att fler och fler företag har börjat arbeta med content markting har behovet av Content Managers vuxit sig allt större. Men vad innebär egentligen rollen och vilka kvalifikationer krävs?

Innehållsansvarig, content curator eller content manager

Det är inte alltför många år sedan som titeln Content Manager började dyka upp i rekryteringsannonser. Fler och fler företag fick behov av en person som kunde sätta en strategi för innehållsproduktionen och ansvara för att de olika digitala kanalerna uppdaterades med intressant och målgruppsanpassat innehåll.

Content Manager är en bred och omväxlande roll som kan skilja sig beroende på företagets eller organisationens storlek och ambitionsnivå. Rollen kan även gå under andra benämningar som innehållsansvarig eller content curator.

En spindel i nätet

I många fall kan en Content Managers roll liknas vid en webbredaktör som själv planerar och producerar innehåll (exempel på innehåll kan vara blogginlägg, guider, white papers eller filmklipp). Men på allt fler företag fungerar rollen som en spindel i nätet, som dels driver arbetet med att skapa redaktionell plan men som även ser till att alla som ska bidra med innehåll är ombord på tåget och levrerar regelbundet. Då hamnar arbetsuppgifter som korrläsning, kvalitetssäkring och justering på Content Managerns bord.

Om vi skulle lista de vanligaste arbetsuppgifterna för en Content Manager skulle det alltså se ut som följer:

  • att skapa och följa en redaktionell plan
  • att producera material som blogginlägg, nyhetsbrev, white papers, guider eller filmklipp.
  • att driva företagets närvaro i sociala medier
  • att utbilda medarbetare i att producera relevant innehåll och uppmuntra dem under arbetets gång
  • att hålla sig uppdaterad om den digitala utvecklingen och målgruppens beteendemönster online
  • att mäta och analysera innehållets effekt och justera arbetet därefter

Kvalifikationer hos en Content Manager

Förutom att vara en duktig kommunikatör behöver en Content Manager vara:

  • Initiativtagande och självgående
  • Strukturerad och analytisk
  • En duktig skribent
  • Nyfiken och uppmärksam på nyheter och digitala trender

Rekrytering inom kommunikation och marknad

Vi på Knack Rekrytering kan sköta hela rekryteringsprocessen med profilanalys och rollbeskrivning, annonsering, urval, intervjuer och kontraktsskrivning. Ibland föredrar våra kunder att bara få hjälp med urval och intervjuer, då ordnar vi även det.

Vi hjälper till med rekrytering av till exempel content managers, copywriters, webbredaktörer, marknadschefer, projektledare, filmproducenter och andra roller inom kommunikation, marknad och media.

Har ni behov av förstärkning i teamet? Kontakta hej@knackrekrytering.se, tel. 08-408 091 00.